9 november 2014

Vad ni har att förvänta

Idag träffade jag en vän i kyrkan och vi pratade om ditt och datt och hon nämnde att jag skulle bli en bra präst. Det fler som har sagt så till mig och jag svarade som jag alltid gör att jag inte har någon önskan om att bli präst men att jag någon gång i livet skulle vilja hålla en predikan och att jag tror att det kommer vara nog att göra det bara den enda gången. Hon frågade mig om vad jag skulle vilja predika om och jag svarade att jag nog kan tänka mig många ämnen men att det viktiga är att ämnet faktiskt talar till mig och jag hellre tar något svårt och besvärligt ämne än ett ämne som inte säger mig något. "Ta domsöndagen då" sa min vän och vi skrattade. Även om det var ett skämt så tände detta ändå något inom mig och jag drabbades av önskan att skriva om texterna från domsöndagen. Domsöndagen är verkligen inte lätt och jag upplever ibland att vissa präster inte ritkigt vågar ta allvaret i denna dag och göra något åt det av rädsla av att bli just dömande så därför tänker jag göra ett försök. Jag är inte den rädda typen så varför ska jag känna rädsla nu? Tänkte väl det, så jag kommer sätta igång. Min "predikan" blir i skrift och men jag kommer använda mig lite av tänkandet från en gudstjänst. Jag har ännu inte bestämt mig om det blir ett eller två inlägg men jag skriver detta inlägg och berättar om mina planer så jag inte ska kunna smita undan om det blir svårt.

The Last Judgement (1) - Hieronymous Bosch - www.hieronymus-bosch.org

Vi tar denna gamla bild som stämningshöjare och för att öka era förväntningar...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar