6 november 2014

Oidentiferade: Buckskin Girl (Flickan med fransjackan)

(rekonstruktion från websleuths)

Buckskin Girl hittades dumpad vid en väg i Ohio den 24 april 1981. Hon var rödlätt och fräknig och hade rödbrunt hår i flätor. Hon hade en mycket speciell fransjacka på sig, en polotröja och jeans men inga skor eller strumpor. Hon hade strypts till döds och troligen dumpats på denna plats. Man vet inte vem hon var eller var hon kom från men vissa tror att hon kan ha varit prostituerad eller att hon rymt hemifrån och/eller liftat. Hon hade god hygien och välskötta tänder vilket innebär att man inte tror att hon varit på rymmen eller levt längs vägarna en längre tid. Det som gör det konstigt är att ingen känt igen henne trots hennes distinkta kläder och trots att hon tros ha ganska nyligen lämnat sitt hem. Hon tros vara i övre tonåren till omkring 25 år.

Jacket

Kläderna är väldigt distinkta och fler bilder går att hitta på Doe Network. Där finns även andra rekonstruktioner än den som jag inkluderat men då jag har sett obduktionsbilderna så kan jag säga att de inte är speciellt bra jämfört med den ovan. En varning för de som inte vill se obduktionsbilder så kan jag säga att de ofta kommer upp om man googlar detta fall. Doe Networks är dock säker för dig som inte vill se dessa. 

Hon har testats emot många kvinnors DNA men ännu har ingen matchat. Vissa tror att jackan är nyckeln till att matcha henne medan andra tror att den kanske är något som hon skaffat efter hon lämnade hemmet och det därför är ett villospår. Säkert är att hon inte blivit identifierad på över 30 år trots att det finns både DNA, fingeravtryck och bilder på henne som tydligt visar hur hon såg ut när hon hittades. 

Min teori? 
Jag tror att hon är i äldre delen av åldersuppskattningen och att hon sannolikt inte hade så nära kontakt med sin familj eller omgivningen. Jag tycker att kläderna inte är så moderna för tiden utan de känns mer rätt för 70-talet så jag tror att åtminstone tröjan och jeansen är hennes "ungdomsstil" och att jackan kanske är hennes men det inte var en hon använde ofta så folk inte förknippade det med henne. Jag tror inte att flätorna var ett försök att se "indiansk" ut utan en praktisk detalj för att inte ha hår som är i vägen. Jag tror att hon lämnat sitt hem frivilligt och att detta var ett äventyr för henne som inte slutade så bra. Jag tror att hon åkt med någon i bil antingen för att hon liftade eller för att hon av någon anledning reste frivilligt med någon. Jag tror skor och sockar blev kvar i bilen liksom hennes tillhörigheter som jag tänker mig låg i en mindre ryggsäck. Jag tror inte hon hade med sig mycket men säkert en plånbok, lite hygiengrejer och kanske något ombyte. 

Jag tror att mordet hände när hon inte varit ute så länge, troligen kortare än 24 timmar efter hon lämnade hemmet. Jag tänker mig att även om hon försvann så visste hennes grannar att hon var på väg bort och det faktum att hon försvann var inget det tyckte var konstigt. Jag tror som sagt att hon inte hade så mycket kontakt med släkten så när hon inte hörde av sig så blev det inte någon reaktion. Jag skulle inte bli förvånad om det visade sig att hon var "den ordentliga" från en strulig familj som lämnat dem bakom sig. 

Vad som orsakade mordet är svårt att säga men även om hon inte visade några tecken att blivit sexuellt utnyttjad så tror jag tyvärr att det denna gång som många sannolikt finns en sexuell dimension på mordet. Jag gissar att hon kanske avvisade någon sexuell invit från den som körde henne som fick frispel och misshandlade henne och ströp henne till döds. Jag har nämligen svårt att tro att denna kvinna kan ha haft så värdefulla tillhörigheter att det rörde sig om ett rånmord. Naturligtvis så kan det även handla om någon allmän kvinnohatare som dödade henne bara för att han kunde men jag tror ändå att min första teori är den troligaste. Jag väljer att använda pronomenet "han" då de svåra skador hon fick talar mycket starkt för en manlig gärningsperson.

Källor:
Examiner
Websleuths (bildkälla, observera att tråden innehåller flera obduktionsbilder)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar