25 oktober 2014

Funderar över halloween

Jag kan inte påstå att jag någonsin firat det ordentligt men jag har varit på en och annan fest med utklädning omkring denna tid. Jag kan känna mig lite kritisk till att dels ta över en annans högtid, dels över att den är så kommersiell och för att jag känner viss osäkerhet om det är bra att fira halloween ur en kristen synvinkel. Allhelgonahelgen är i svensk kontext en stillsam och helig helg och då vi i detta land firar halloween lite hur som helst inkräktar den på allhelgonahelgen.

Jag älskade som barn att åka till kyrkogården och sätta ut gravlyktan för första gången på farfar och mormors (senare också morfars) gravar. Det var så vackert, heligt och stilla att stå där i ljushavet och känna kontakten med de som inte längre är här.

Det är också en tid på man kan påminna sig lite extra om de som kämpat och kanske till och med dött för sin tro och de som verkat i trons ära, helgon, om man så vill. Jag har liksom svårt att passa in monster, skelett och prinsessor i detta. Mitt barns förskola gör skelett och jag känner mig töntig när det ger mig obehag även om de inte officiellt firar någon halloween. Jag vill inte vara den där gnälliga kristna som inte kan se hur tex vårt eget julfirande har seder från förkristen tid och traditioner från andra länder. Jag ser det men jag anser att man också måste ställa sig frågan hur dessa seder är i förhållande till att hylla tron. Är det fel att äta skinka på jul? Nej, det tycker jag inte men jag måste säga att jag vänder mig emot slöeriet med mat och mängderna mat på många julbord och frossandet i presenter som förekommer i många familjer. Både att äta mat med sin familj och att få julklappar tycker jag är bra grejer, om man lägger i några spärrar i det hela.

Det är inte lånandet i sig som är ett problem även om jag anser att vi lånat excesserna från halloween och att vi klarar oss utan den högtiden. Samtidigt känner jag att jag inte vill förbjuda det och blir Lilla Bus i framtiden bjuden på fest på halloween kommer jag inte säga nej, men jag kommer nog inte hålla någon egen. Vill Lilla Bus göra en pumpalykta kommer jag nog säga nej men inte förbjuda henne från att tex göra egna teckningar eller dekorationer till högtiden att ha på sitt rum om hon vill. Kommer förskolan/skolan ha utklädningsdag till halloween så skulle det vara min önskan att hon inte deltar men det får hon välja själv i slutändan.

http://writinginthepublicsphere.wordpress.com/2011/10/31/obama-bans-halloween/
Bildkälla (vet dock inte vad jag tycker om innehållet i dokumentet men det var svårt att hitta en bild som passade från någon annan sida)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar