Politik är svårt

Jag har knappast hymlat om att jag röstar vänster i denna blogg och annars men egentligen tycker jag att det är svårt med politik och att hitta ett parti jag verkligen stöder. När det gäller många frågor är jag oense med både höger och vänster tex vill jag ha en skolpolitik som starkt skiljer sig från de flesta större partiers med mer valfrihet när det gäller tex hemskolning och en politik som stöder föräldrars möjlighet att ta hand om barnen själva utan eller begränsat med barnomsorg. Aha! Säger nog en del, KD! Fast nej, jag stöder också en föräldraförsäkring med fler inte överförbara dagar och jag är en stark förespråkare för ett jämställt föräldraskap och tycker inte att den livsstil jag pratar om behöver innebära traditionella könsroller eller att kvinnan måste vara hemma med barnen utan min idealsituation skulle fortfarande betyda två arbetande föräldrar om man så önskar förstås.

För att återkomma till skolan är jag emot tidigare betyg än 6:e klass (som jag tycker är en bra tid att börja med betyg om man ska använda betyg överhuvudtaget), jag är starkt emot ett obligatoriskt gymnasie, jag är emot skolplikt överhuvudtaget och förespråkar undervisningsplikt istället. Jag förespråkar mer autonomi för lärare, mer resurser till tidiga insatser i skolan och till lärarlöner och kompetensutveckling.

Jag är en stark förespråkare för reducerad arbetstid vare sig vi pratar 6 timmars arbetsdag eller 4-dagarsvecka eller en kombination av de två. Av de lösningarna så tenderar jag att se en kombination av båda lösningarna som den mest genomförbara. Mer arbetstid, senare pensionsålder osv är jag verkligen inte intresserad av!

Jag vill se en bättre integrering av de invandrare som finns i landet och som kommer till det här landet. Jag blir absolut tokig på vårt förbannade samhälle när jag hör från mina elever om hur de inte får sina utbildningar godkända i Sverige, hur de blir bortvalda pga deras namn och allmänt hur snårigt det är komma in i det svenska samhället. Allvarligt, vi har inte råd att slänga dessa människor på sophögen! Alla ni som befinner i en situation där ni anställer, ifrågasätt er själva, gör jag nog när det gäller detta? Det här är en politisk fråga men inte en som många politiker kan lösa såvida de själva inte har företag. Det här är en fråga som börjar med enskilda samhällsmedborgare! Ifrågasätt dina egna beslut! Valde jag verkligen bort den där ansökan från någon med ett utländskt namn för att svenska språket var dåligt, hade jag brytt mig om att personen stavade aldrig med två L om personen hetat Johansson eller hade jag trott det var ett misstag? Alla människor har fördomar, om du säger att du inte har några ljuger du eller du har låg självkännedom, våga ifrågasätta dig själv!

I allmänhet, människor¸ ta ansvar för det du kan ta ansvar för i ditt liv och våga stå för det. Om jag bidrar till att världen blir sämre för människor så måste jag erkänna detta och försöka ändra på mig och när jag säger försöka så menar jag det på riktigt och inte bara säga att jag ska försöka och fortsätta. Jag är j-vligt less på bortförklaringar. Säg att du gjorde fel och säg att du ska ändra dig och mena det. Skyll inte på andra, på omständigheter eller vulkanutbrott vare sig om du är en vanlig människa eller statsminister. Det är inte värdigt dig. Lev ett liv där du tar ställning och där du tar ansvar för dig själv och hur ditt beteende påverkar andra. Detta är inte en partipolitisk fråga utan en fråga om mänsklighet. Du kan aldrig riktigt genuint bry dig om en annan människa utan ansvarstagande och ett erkännande både av ens egen storhet och ens svaghet.

Varför röstar jag då vänster till sist? Arbetstidsförkortningen är en stor del, jämställdhet som en prioriterad fråga och en ekonomisk politik som jag tror gynnar fler människor än en borgerlig motsvarighet. Det behövs inte så mycket mer för mig. Arbetstiden för mig och för det stora flertalet. Jämställdhet för mig och för alla andra. En ekonomisk politik som drabbar färre människor negativt och som kanske inte gynnar mig direkt i alla avseeenden men som kanske gynnar min familj i stort. Självklart får man välja efter sina egna favoritfrågor men ta gärna en stund och tänk på vad din röst gör för andra människor.

Kommentarer

Populära inlägg