20 november 2013

Vad det har lättat...

Från att ha haft en lång och väldigt tung period i livet där jag funderat hit och dit på mitt liv så har jag nu hittat en jämvikt som jag inte haft på flera år. Jag säger inte att de djupa grubblerier jag drabbats av kommer att sluta eller att jag inte kommer ha låga perioder igen men just nu så känns det bättre. Jag känner mig inte låst på samma sätt eller ledsen och orolig över hur livet ska te sig utan jag är mer tillbaka i mitt vanliga väntande.

Jag mår bäst när jag lever i väntan på Gud. Jag misstänker att det kan vara svårt att förstå vad jag menar här för en del människor men det är en sorts närhet med gud där jag vågar lämna över. När hjärnan är full kan jag inte lämna över och jag förlorar en stor del av mitt andliga liv tyvärr. Jag kan inte nöja mig med bara gå på gudstjänst, mitt tro funkar inte så, utan jag behöver leva ett liv som är gudsinriktat hela tiden. Nu inser jag igen hur tråkigt och nunneliknande detta låter men jag menar inte bara be och arbeta utan även att leva och verkligen uppskatta det gud har gett mig, mina förmågor och svagheter och tjäna och tacka gud i allt jag gör. När jag kan leva så lägger sig ett lugn över mig och jag kan odla min relation med gud till fullo. Livet är en bön, jag behöver inte aktivt be utan jag har en ständig inre konversation med den ursprungliga.

Livet här hemma går åt rätt håll och jag lever i vardagen. Iris har hemska besvär med sina hörntänder som håller på att växa ut. Jag har börjat så smått att julpynta och äta pepparkakor och glögg. Vi ska fira en jul till med svärmor och jag har denna gång bestämt mig för att inte låta det förstöra min jul som förra året. Här hemma ska jag pynta en liten gran och försöka buda hem en krubba på tradera så jag kan börja berätta för Iris om julens mirakel. Jag kan se framåt och se framåt positivt. Julen kommer bli bra, det ska lösa sig för Iris gällande förskola och det ska bli kul att jobba igen. Jag har ett bra liv och jag tänker njuta av det, varje stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar