Udda intresse

Jag har ett litet udda intresse, nämligen för försvunna personer och oidentifierad kroppar. När jag skriver det så där så låter det så seriemördaraktigt, men mitt intresse sträcker sig till att försöka fundera över deras öde och se om jag kan komma på något som kan hjälpa polisen identifiera dem. Jag är tex. med i ett amerikanskt forum för detta och läser om olika oidentifierade och människor som är försvunna. Kanske kan man någon gång kunna ge ett förslag till en polis om en matchning eller åtminstone kunna hjälpa på något annat sätt.

Det finns kändisar både bland försvunna personer och oidentifierade. En väldigt välkänd försvunnen är ju tex Madeleine McCann som försvann i Portugal och bland oidentifierade så finns ju The Boy in the Box, Buckskin Girl eller Greatful Dead-fan. Buckskin Girl är nog den som intresserar mig mest. Hon hittades död vid en väg och bar en jacka i indianstil och flätor i håret. Teorier är att hon liftade eller att hon var prostituerad men ingen vet vem hon är eller var hon kom ifrån. Var beredd att om ni googlar på oidentifierade så kan det ibland komma upp retuscherade och icke-retuscherade bilder på den döde så är ni känsliga så ha lite urskiljning när ni klickar. Det finns en sida som heter Doe Network som nästan alltid använder rekonstruktioner eller mycket retuscherade bilder så det inte är uppenbart att personen är död som man kan börja på om man är känslig. I början fann jag bilderna mycket jobbiga men nu så känns det inte likadant längre. Jag frossar inte i bilder på döda men tex Buckskin Girl har jag sett bilder på liksom några andra. Jag undviker bilder på döda barn, sedan jag blev förälder så går det inte utan om jag vill läsa om ett sådant fall ser jag till att det är på en sida med rekonstruktioner enbart.

I Sverige är man rätt förtegen om oidentifierade så här är det svårt att få reda på så mycket om dem även om de finns men det finns kända svenska försvinnanden som Dalsjö-gänget eller Viola Videgren. Är man intresserade av försvunna i Sverige så är det Avgrunden som gäller, Flashback alltså. Det går inte att undvika den sidan i så fall hur mycket jag än skulle vilja säga att det går. Tack och lov är de största galningarna inte så aktiva i den delarna av forumet.

På senaste tiden så har det varit en del identifikationer, Baby Hope, och alldeles färskt, The McStay family och jag blir glad. Inte för att dessa människor är döda utan för att det finns en mindre som inte är namngiven och försvunnen. En del handlar väl om att jag bryr mig om de svaga och vem är mer svag än en människa som hittats död och utan namn och vem kan vara mer förtvivlad än en familjemedlem som inte vet vad som hände med en älskad?

Kommentarer

Populära inlägg