4 november 2013

Barnböcker

Jag kan inte påstå att vi varit speciellt innovativa eller eller annorlunda när det gäller de böcker som Iris läser. Vi har läst Max, Bäbis, Hej Dino och lite annat smått och gott som vi köpt eller lånat på biblo. En lite oväntad favorit var den jag köpte på rean, Vad ska vi äta idag? av Kathleen Amant, som handlar om barn och vad de äter.

Av det jag lånat från biblo så har jag mest valt lite på måfå. När hon var yngre så var det en del rena pekböcker utan text men nuförtiden så är de lite för trista. Böcker med max 1-2 meningar per sida är bäst just nu men snart funkar nog de med lite mer text. Hon älskar att titta på bilderna i Alfonsböckerna men texten är alldeles för lång. Jag har sett Alfons-böcker i mer hennes ålderskategori men när jag provläst dem på biblo har de helt saknats entusiasm för dem så de har fått åka tillbaka.

En författare jag snubblat över är Stina Wirsén. Den första boken vi lånade var Gul! och även om jag gillar det där med att lära barn om färger så blev jag illa berörd av en av figurerna, ja, ni som hängt mer i debatten än jag fattar nog vilken men jag hade inte hört ett ord av kritiken, jag kom bara till samma slutsats. Det var först när en förälder på Öppis skämtade om rasistbok som jag förstod att det inte var bara jag som var "överkänslig" utan att fler än jag såg en liten flicka som var avbildad som en stereotyp och som dessutom verkade kampera med andra figurer som framstår som mer djur än människor, men hon är unikt mänsklig men i sällskap med djur... Ja, obehag var ordet. Därmed inte sagt att jag helt avfärdar hennes böcker som möjliga men nu så provläser jag dem noga innan de tas hem. Jag tycker inte att man ska skydda barn från rasism men att ta den debatten med en ettåring klarar jag inte så den får vänta tills det eventuellt dyker upp negerkungar i Pippi eller tills då hon ger sig på Huckleberry Finn eller Onkel Toms stuga.

3 kommentarer:

  1. Håller med om Wirsén, dock är hennes "Vem"-böcker rätt bra tycker jag. En storfavorit hemma hos oss har varit Anna-Clara Tidholms "Knacka på!" och det är en bok som verkligen har hållit länge. Har ni inte läst den så är det ett hett tips!//Jessica

    SvaraRadera
  2. Jag ska kolla efter den på biblo nästa gång. Vi har läst en av hennes andra böcker som heter Dela! som jag inte känner mig lika kritisk till. Vi ska prova Bu och Bä nu (jag har varit på biblo idag) samt två nya Bäbis-böcker. Bäbis arg verkar redan vara poppis...

    SvaraRadera
  3. Ja, Bäbis arg var poppis även här :)

    //Jessica

    SvaraRadera