Hänryckt eller förryckt, vem vet!

Idag har jag och Bus varit och blivit hänryckta av eritreansk och finsk kör i kyrkan. Pingst som det är så är väl hänryckning ett gott tema. Lisa Tegby predikade fint om ekumenik och språk och hur anden talar till oss på vårt eget språk, eller kanske till och med vårt eget sätt (mitt tillägg). Det passade så bra med pingsten, de utländska körerna och gemenskapen med den eritreanska församlingen. Det var fantastiskt att kunna förenas som kristna och inte separeras av olika språk eller kristen inriktning. Eritreanernas musik som sjungs och ackompanjeras av trummor är förtrollande och jag får en känsla av att kanske var det så här det lät när de första kristna samlades i katakomberna, inte hade de någon orgel i alla fall. Bus var superfascinerad av sången och trummorna men kyrkan var varm och litens tålamod lite kort så vi fick ge upp efter nattvarden och byta blöja och börja fika lite i förväg. Med tanke på hur stor hon har blivit tycker jag hon klarade det bra men nästa gång blir det nog en sjal med i packningen så jag kan gå runt i kyrkorummet och visa henne saker och distrahera henne lite bättre.

På vägen hem så fortsatte hänryckningen, det är fascinerande att ha så varmt som vi har nu i maj. Det var en bra bit över 20 grader idag, och grönskan har exploderat på vanligt sätt som den gör här i norr. Många från södra Sverige gnäller på att det inte finns någon vår, jag säger sug k-k våren, grönskexplosion är klart häftigare. Varför ska man behöva vänta längre än nödvändigt på sommaren, är inte vintern nog jobbig ändå? Jag vet inte hur länge värmen kommer hålla sig men jag tänker njuta av den i alla fall så länge den är här. Iris går runt i solhatt och täckande kläder mot solen men ändå har hon blivit solbrun på händerna (rejält) och har en skugga av bränna på undre delen av ansiktet. Jag tycker jag har skyddat henne så bra det går men tydligen så blir hon lätt brun och då kan det vara svårt att göra något. Röd har hon aldrig varit i alla fall, det är ju bra. Jag vill vara ute mycket i sommar så jag misstänker att dessa händer nog kommer bli ännu brunare innan sommaren är över, jag tänker inte överdriva rädslan för att hon ska få för mycket sol och inte gå ut bara försöka skydda henne med kläder och skugga.


Förra veckan vid Nydalasjön. De senaste dagarna har jag inte vågat använda kepsen utan haft henne i vidbrättad solhatt. Hon har haft på sig en skjortklänning som jacka för den där i plysch är alldeles för varm nu. Underbar är hon, nu och då.

Kommentarer

Populära inlägg