14 februari 2013

Mer färg åt (små)folket!

Helt ärligt, folk klär sig själva och sina bäbisar hemskt trist och ovarierat. Man tänker könsstereotypt eller könsneutralt till utslätandets gräns och allt barnet har på sig är danska märkeskläder eller havregrynsfärgat och vitt. Färg! Klä er och era barn mer varierat! Jag försöker tänka på Iris kläder enligt några principer:

- Både kläder som anses könsstereotypa för pojkar och flickor ska finnas i garderoben men inte utgöra huvuddelen av den.
- Vardagskläder ska vara färgglada och passa lätta att variera med varandra.
- Alla kläder, även finkläder ska vara bekväma och möjliga att leka i. Inga kläder ska vara för fina för att smutsa ned och hindra hennes utveckling.
- Kläder ska inte vara extremt dyra.

Många tror att det är svårt att matcha färgglada kläder men det är faktiskt lätt som en plätt, se här!





5 bodies, en klänning/tunika och 4 par byxor är de kläder som ingår i kombinationerna. Jag har valt grundfärgerna i byxorna, blått turkost och grönt. Till dessa har jag kombinerat bodies i mönster som alla bär minst en av dessa färger och även andra färger som passar till. Jag har varierat tryckens teman och medvetet valt roliga teman tillsammans som rymden och djur och star wars och jordbruk för att visa att det går och att man tjänar på att vidga sina vyer lite. Jag har medvetet valt en rosa tröja och en tunika för att visa att dessa kläder går att kombinera på ett sätt som är lekvänligt och ändå fint. Jag har även medvetet valt bort vintagekläder och dyrare märken för att visa att det går att variera sitt barns kläder med vanliga kläder från Kapp Ahl, Lindex, H&M och Klädjätten. Det är alltså enbart billiga kläder och kläder som finns tillgängliga för i princip alla i Sveriges befolkning och inga speciella grejer. Våga ge era barn många möjligheter och inte bara några få!

Men... Du har ju en flicka, då går det ju bra att klä henne i allt men jag har en pojke och då... Jag kan ärligt säga att jag kunnat använda alla dessa kombinationer till bägge könen men att jag även har förståelse för att man inte vill/vågar sätta på sin pojke en tunika. Det är helt OK, men världen är full av bodies med söta motiv och du vågar... För varje förälder som vågar klä sin son i gulliga motiv och sin flicka i tuffa så blir världen lite mindre förtryckande. För varje förälder som vågar ta på sin son tunika samma sak och alla steg räknas. Tillsammans förändrar vi världen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar