18 januari 2013

Hon är så stor!!!



Det känns faktiskt konstigt att hon kan göra sådana här saker nu. Hon äter vanlig mat även om hon förstås också ammar och jag hoppas hon fortsätter amma ett bra tag till. Gröt och fruktpuré blir det för det mesta men hon kan även äta sådant här:


Blodpudding är det ifall ni undrar och det var jättegott, hon åt nästan upp hela biten hon fick. Det är en bra konsistens som är lös nog att den är lätt att tugga och hård nog att den ändå är lätt hatt hålla när man inte har så smidiga händer än. Tunga är en annan favorit, precis som mamma slafsar hon i sig det med hög hastighet och stor finess. Tungan får dock mamma mata henne med i små bitar för den är lite för svår att hålla själv än men när hon börjar kunna använda pincettgrepp tror jag det säkert blir en favorit för sådan träning. Hon är så söt när hon äter något hon gillar, hon mmmmm:ar och hugger efter det som en kobra.

Sedan kan hon även göra så här:


Än är det inte stadigt nog för att jag ska låta henne sitta på golvet, dessutom saknar hon helt rädsla för att slänga sig rakt bakåt så det blir mest att sitta på sängen eller på golvet när en förälder sitter bredvid och vaktar men snart så sitter det där nog också perfekt. Haha, 'sitter', vilken fin ordvits, va? Så dålig att jag måste berätta för er att det är en ordvits. Jag skäms över mig själv men den får sitta kvar...

Vår lilla sötfink har blivit ett stort och kunnigt barn. 



5 kommentarer:

  1. Hon är som vanligt helt underbar.Jag tycker att hon har fått drag av dig och Anders då ni var små. Kramar moster Ingela

    SvaraRadera
  2. Shit vilken dålig mamma du verkar vara, och din karl... Nej, men tänk dig för. Hur kan du döma familjen Ilmrud direkt när du inte vet hur vi i tv4 klipper ihop scenerna? Av döma din blogg så är du precis likadan! Usch för sådana människor som dig!

    SvaraRadera
  3. Om vi säger så här Sandra, varken jag eller min man skulle stå och lugnt laga mat med en skrikande unge i en vagn i alla fall. Vi hade båda självklart plockat upp barnet och antingen satt barnet i en sjal eller hållit det i famnen och tagit en paus i matlagningen. Det står dig helt fritt att tycka att det gör oss till dåliga föräldrar. Jag skulle dessutom säga att jag är ganska lite dömande mot Ilmrud jämfört med de som rent ut hatar den nya familjen och kallar dem begåvningshandikappade.

    SvaraRadera
  4. Det är inte den nya familjen som det gäller här, utan ditt näthat mot familjen Ilmrud. Hur kan du veta att Micke inte plockade upp Tuva-Li och bar henne? ATt TV4 filmade henne när hon skrek och sedan klippte in det? Man kan inte bara släppa en varm spis full med kastruller för att en bebis skriker. Han måste få ner de andra och säkerhetsställa platsen så att ingen barn kan fara illa innan han vänder ryggen emot. Vad kan det ta? Knappt en minut! Men du är så dömande. Fast nu vet vi hur du gör hemma. Kan låta andra barn få värsta sorterns brännskador/inte är villig att se efter de och släpper allt för att den minst skriker.
    Ta det lugnt va!

    SvaraRadera
  5. Jag hatar inte familjen Ilmrud, inte alls, men jag kritiserar deras synsätt på barnuppfostran, självklart under förutsättning att det som syns är korrekt. Ingen av oss vet detta, men det är det enda vi kan utgå ifrån som läget är. Jag läser inte mammans blogg, jag finner den djupt ointressant, men om hon har skrivit någon förklaring till hur klippet felrepresenterar deras föräldraskap så är det självklart något jag skulle ta in i min bedömning av dem. Av det jag sett så säger jag dock att jag aldrig skulle göra som dem. Simma lugnt själv min vän!

    SvaraRadera