Har äntligen fått ändan ur...

och skickat in min lärarlegitimation för Björklunds nissar att öga igenom. Jag hade semester när man fick börja skicka in legitimationspapprena och när jag var tillbaka så hade min chef semester så jag glömde bort det ett tag. När han väl var tillbaka hade alla larm om att legitimationerna skulle ta tid kommit så jag tänkte att jag nog hade tid att fixa det där sen. Nu när magen växer i rekordfart så har jag insett att sen har kommit och jag har till sist sammanställt allt (hoppas jag) som krävs för att få en legitimation.

Notera att jag bär kofta och inte jacka. Det var lite kallt för kroppen men nyttigt för själen tror jag, det är lätt hänt att man glömmer att man kan gå ut utan jacka efter 5-6 månader i jackträsket. Nu börjar det!


Jag vet inte vad jag tycker om lärarlegitimation faktiskt. Jag tycker att det är helt rätt att icke-utbildade inte ska få sätta betyg när det går att få en behörig lärare men i de områden detta är mer eller mindre omöjligt? I de fall där de hårda legitimationsreglerna omöjliggör överlevnaden för små byskolor? Jag blir mer tveksam där. Man ska kunna få god undervisning var man än bor men det är en realitet att det redan idag finns områden i Sverige som har mycket svårt att rekrytera lärare även om de väljer att locka med hög lön. Det kommer bli väldigt mycket resande i stora kommuner med idag många skolor, antingen för elever eller lärare. Tyvärr tror jag att det kommer leda till en del negativ utveckling. En lärare som inte får kontinuitet är inte en lika bra lärare som en som får det och elever som måste åka timtals varje morgon och kväll får en sämre skolupplevelse och får ofta sova mindre än sina jämnåriga kamrater som kan gå själva till skolan. Livet är inte rättvist, det vet vi alla men kan det blir rättvisare? 

För oss lärare, kommer legitimationen leda till högre status och högre lön? Nej, jag tror faktiskt inte det, inte alls annat än i undantagsfall. Jag tror heller inte att elever generellt får en bättre undervisning av det, men det kan i vissa fall vara bra att outbildade lärare inte får fortsätta år efter år som outbildade och att det blir en morot för de med halvfärdiga utbildningar att få ändan ur och fixa dem och ett incitament för arbetsgivare att inte kräva att lärare 'kvackar' i fel ämne. 

Ja, en del är bra och jag ser fram emot att få min legitimation (om jag nu lyckats få med alla papper) men frågan är inte så enkel som den ibland framställs vara.









Kommentarer

Populära inlägg