11 september 2011

Trattkantareller!

Vi hade en underbar dag i skogen och se vad vi hittade!


Trattkantareller! Massor av trattkantareller! Gott!!!












Här är de rensade, nästan hela grytan full! Mycket mums till frysen att förgylla kalla vinterdagar med. Tänk så många goda svampsoppor, svampsåser och köttgrytor med svamp vi kan göra. Men det var inte helt lätt att rensa allt, trots att R hjälpte mig under 40 minuter så tog det tillsammans 2 timmar. Hade jag gjort allt själv hade det väl tagit 3! Nu kokar de på spisen och ska sedan packas och frysas.




Det var som sagt en underbar dag och vi plockade även flera liter lingon så R kommer få sig lite trevlig lingonsylt i alla fall. Det har varit svårt att hitta dem men nu vet vi var de finns om vi vill ha fler. När vi skulle fara hem så stannade plötsligt R, punka på cykeln... Men även det har löst sig, han har fixat den nu sedan vi kom hem.

Det är dagar som denna som får mig att längta hem till Norrbotten, åka till stugan eller ut i skogen och gå runt hela dagen. Fantastiskt, jag kan inte tänka mig en plats jag känner mig mer som mig själv eller närmare gud. Ingen kyrka kan ge det guds egna skapelse ger och skogen är fantastiskt, doften, träden och känslan av att vara del av något större.

Berätta gärna om era svampfynd eller dagar i skogen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar