20 september 2011

Svamp och plommon

Jag tänkte skriva lite om min helg så här på måndag kväll. Ja, ni läste rätt, detta är ett tidsinställt inlägg så jag har inte suttit och bloggat detta när jag borde jobba. Jag ska prova detta med att ha tidsinställda inlägg för att hinna lägga upp fler inlägg och mer utspridda än nu.

Lördag hittade jag en skatt. Ett plommonträd i ett parkliknande område. Plommon är inte så vanliga i Västerbotten så att dessutom hitta ett 'vilt' träd var fantastiskt. Jag har aldrig sett att det funnits plommon där förut, kanske är det den långa varma sommaren som gjort att de utvecklats, parat med en varm höst. Jag tror det kan vara allmänt gulplommon, kunniga människor, vad tror ni?














 De blev till fyra burkar marmelad som smakade fantastiskt. Nu står de i kylen och väntar på att bli uppätna av mig och R. R är ju sylt- och marmeladfrälst så jag antar han kommer äta upp det mesta.














 Mer trattkantareller blev det på söndagen, vilket inte alls är lika omvälvande som plommonen. För bara några veckor sedan var trattkantareller något spännande men efter att ha hittat mängder så är det inte lika fantastiskt som förr. Man kan vänja sig med det mesta, även trattkantareller. ;-)














En ny svampbekantskap, motaggsvamp. Gullig svamp som är riktigt god.

Hösten har varit en riktig svampplockarhöst och vi har gjort det bästa av den. Den är här nu och vi har plockat in de flesta tomaterna nu och om några dagar ska jag publicera det slutgiltiga bokslutet på vad vi lyckats odla på några kvadrat balkong och ett hemgjort växthus. Jag och R har verkligen haft roligt med våra odlingar och det är kul att kunna producera några promille av den mat vi äter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar