Ekonomi

Idag har jag ett fast lärarjobb och en ordnad ekonomi. Javisst, tjänar vi lärare alldelens för lite i förhållande till vår långa utbildning och hur viktigt vårt jobb är, men ingen kan påstå att man inte med råge överlever på en lärarlön. Jag kan spara flertalet tusenlappar varje månad, trots vår 'låga' lön, så sluta gnälla, om pengarna är slut innan nästa lön kommer så hushåller du inte med pengarna, så enkelt är det. Visst, försörjer du en stor familj på en lärarlön blir det knapert, men en singel eller ett par utan barn klarar sig.

Hur hushåller man då med pengarna? Här kommer några allmänna tips, de flesta är både präktiga och tråkiga med effektiva.

1. Boende: Välj ditt boende med stor urskiljning, försök hitta billigaste möjliga boende utifrån dina behov. Lägg i från dig snobberi och öppna ögonen för att det finns bostäder på en rad olika platser och tveka inte att ta en bostad i en stadsdel som du har hört är 'dålig'. Ryktena är nästan alltid gravt överdrivna och även de stadsdelar som påstås vara ghetton är ofta bra ställen att bo i och hyrorna är ofta betydligt lägre. Det är ofta mycket konstiga skäl som gör att ett område räknas som dåligt, tex att det bor mycket invandrare eller fattigare familjer där. Det tycks få folk att tro att dessa områden är 'farliga' och alla som bor där är kriminella, så är inte fallet och jag är oändligt glad att jag valde att bosätta mig i ett sådant område själv när jag flyttade till en ny stad. Ett annat sätt att få billigt boende är att flytta ut på landet i en by med lite avstånd till stan, men då får man dyrare resekonto istället.

2. Prioritera att köpa bra mat och laga till den själv: Mat av hög kvalitet ger god näring och livskvalitet. Man måste inte gå för de allra dyraste grejerna i affären för att få bra mat om man vet vad man söker efter. Laga grytor om du äter kött, då kan du köpa mindre fina bitar men ekologiskt och/eller högkvalitativt naturbeteskött. Grytor tar lite tid att laga men man kan laga flera sorter samtidigt och medan man väntar på att de ska bli klara kan man städa eller varför inte roa sig med lite läsning eller surfning medan man väntar. Grytor behöver inte så mycket passning, det räcker vanligen att man rör om någon gång i halvtimmen så man är inte kedjad vid spisen. Köttfärslimpa är en annan toppenrätt som sköter sig själv i ugnen medan man själv gör annat. Om du lagar ordentlig högkvalitativ mat utan en massa onödiga tillsatser och ser till att ta med matlåda till jobbet så minskar inte bara kostnaden för mat, de allra flesta blir också friskare och piggare och får därigenom färre sjukdagar och blir mer effektiva på jobb och i hemmet. Idel fördelar alltså så kunskap om hur man lagar mat och hur man känner igen bra kvalitet på mat är urviktiga för den som vill spara pengar.

3. Njut av de små sakerna: Om du ser till att lära dig njuta av de små enkla sakerna i livet så behöver du inte resor och dyra nöjen stup i kvarten för att känna dig nöjd med livet. Den som kan njuta av en blomma vid en betongvägg, en kopp kaffe på balkongen, en kram, en vacker/rolig/sorglig/pampig låt, en snöflinga på kinden, en god brödbit och så vidare i all evighet är oändligt mycket mer lycklig än någon som måste åka till nya platser och se nya saker och göra nya grejer för att känna sig lycklig och inte vara rastlös i livet. Därmed vill jag inte säga att det inte finns massor av goda saker med att resa eller att våga prova nya saker, men gör det inte till en livsstil utan låt det bli kryddor i ditt liv för speciella tillfällen. Lycka och förnöjsamhet i vardagen ger sammanlagt alltid mer lycka är att ständigt söka effekter och upplevelser.

4. Ägodelar ger aldrig sann lycka: Jag säger inte att saker inte kan krydda tillvaron, men de får aldrig tillåtas ta över. Shoppa inte för shoppandets skull. Köp en ny eller begagnad sak för att ersätta något som gått sönder eller om du verkligen vill ha något så köp det om pengar finnes, men gör inte shopping till en livsstil, det är att kasta bort pengar. Min största akilleshäl ligger här och problemet stavas, kläder, böcker och väskor... Jag lägger en hel del pengar på detta, men då måste man komma ihåg att jag betalar mina räkningar, mina matkostnader och mitt sparande och sedan shoppar jag. Det är absolut förbjudet att shoppa om du inte har pengar till ovanstående, då får man låta bli. Dock vill jag verkligen minska denna del av min ekonomi avsevärt.

5. Sparande: Alla kan inte spara några större mängder, men ofta kan man spara lite om det så är 20-100 kr. Jag sparar 4000 som en standardsumma varje månad, vilket mina kollegor drar efter andan när jag säger, men det är absolut ingen omöjlighet. Jag lever inte något asketiskt liv, jag köper god högkvalitativ mat, jag shoppar alldelens för mycket kläder, jag har råd att resa varje år, jag ger till kollekt och välgörenhet. Min lägenhet är billig, men även om jag hade 2000 högre hyra, vilket är jämförbart med vad mina kollegor har så skulle min ekonomi i nuvarande skick ändå gå ihop 9 gånger av 10 och skulle den inte gå ihop skulle jag lätt veta vad jag skulle kunna dra in på (kläder, kläder, kläder). Så, om jag kan spara 4000 så kan majoriteten av folk med ett heltidsjobb spara allra allra minst 1000-2000 i månaden.

6. Skaffa inga kreditkort: Om du inte har kreditkort måste dina pengar räcka och du får rätta mun efter matsäck. Har du det knapert, betala hyran, sedan de räkningar pengarna räcker till och du fortfarande kan få mat. Försök få en deal med de andra räkningarna, många företag går med på att dela upp betalningen eller vänta att få pengar om man hör av sig. Dock måste man höra av sig.

7. Ta aldrig lån till konsumption: Har du råd att köpa något du vill ha, köp. Har du inte råd, köp inte. Spara ihop pengarna innan du köper något. Köp inte på avbetalning, har du inte råd idag så har det inte om en månad heller.

Jag fortsätter eventuellt med denna lista vid ett senare tillfälle om jag kommer på fler saker.

Kommentarer

Populära inlägg