29 november 2009

Sökandet efter det genuina...

I predikan idag pratade prästen om just detta, sökandet efter det genuina. Jag har med tiden börjat tro att det det som verkligen är trons kärna. Hitta den genuina rösten inom dig som är gud. Hitta det genuina jaget som finns där inom dig under alla masker och vårt förställande av oss själva, både till det bättre och sämre. "Var dig själv" är en uppmaning som i sin enkelhet är mycket svår att följa. Min största strävan i livet är denna, att försöka vara sig själv.

Advent är en tid med många ovana kyrkbesökare som egentligen bara dyker upp under denna månad. Jag kan känna att det är på gott och ont. På ett plan känns detta julkyrkgående som falskt, var är gud i ditt liv resten av året? På ett annat plan är jag tacksam att de kommer dit, någonstans tror jag att det finns en längtan efter gud inom dem som de försöker kanalisera på något sätt. Till dig som var i kyrkan idag och inte brukar gå dit annars, prova gå dit en vanlig söndag och kanske vill du sedan gå dit igen och igen. Prova, det är bara ungefär en och en halv timme av ditt liv och jag vet att du ägnat 1,5 timmar till mer banala saker så även om du inte kan få tillbaka dessa 1,5 timmar om du inte gillar det så vet jag att det inte är de mest bortslösade timmar du upplevt.

Min första gång i kyrkan utanför advent, dop, bröllop och begravning, var tredje söndagen i påsktiden, men det hade jag förstås ingen aning om när jag gick dit. Inte visste jag att det var den söndag som har temat "Den gode herden" och man läser ganska ofta psaltarpsalmen 23, Herren är min herde. Prästen pratade om fåren på altartavlan och hur de har olika personlighet, vissa tittar rakt ut mot oss, andra är bara en rygg i flocken och andra visar rumpan. Sedan gick hon vidare till förlorade får, och då var det som ett knytnävsslag i bröstet, jag var där. Ett förlorat får som kom på just denna dag. Jag blev övertygad att det fanns en mening med detta, och jag fortsatte att gå dit. Jag tror att jag är hittad nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar