17 november 2009

Palestina- vad kan vi göra?

Idag lyssnade jag på en kristen medvandrare som varit i Israel-Palestina. Han talade väldigt balanserat och försökte ge bägge sidors perspektiv men det är svårt, Israels skuldbörda är så pass mycket tyngre i min mening. Muren, rivningarna, gränskontrollerna och bara att en Palestinier ibland måste fara flera mil för att åka till en plats som skulle kunna nås på 20 min i ett normalt land. Jag vill resa dit men hur och när vet jag inte. Kanske kan man göra något litet i alla fall, enligt principen "det är bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret" och just håller jag mer på med att förbanna mörkret.

Jag vill skriva så mycket om detta, men just nu vet jag inte om orden räcker till.

Måste också kommentera att jag var på meditation i kyrkan. Vilken besvikelse, jag hade hoppats att det skulle vara en kristen meditation baserad på ljuset, men det var någon urvattnad kopia av österländsk meditation, komplett med att klinga på en klocka. Urk, var tvungen be gud om ursäkt i bön efteråt, och jag ska fortsätta att söka tystnaden i gemenskap med gud på egen hand.

En tyst bön för människorna i Israel och Palestina och för fred för alla folk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar