Caster Semenya

Läste igår att hon får behålla sitt guld, vilket gjorde mig glad. Jag har tyckt synd om henne och allt snack om fusk. Jag tror inte alls att hon har medvetet fuskat utan faktiskt i vuxen ålder fått reda på att hon har någon sorts kromosomförändring. Jag blir verkligen beklämd att höra folk kalla henne man och 'han'. Även om hon har XY så är hon inte en man eftersom hon levt hela sitt liv som en kvinna och uppfattat sig själv som kvinna. De exakta detaljerna kommer inte avslöjas, och jag förstår att man väljer den lösningen av integritetsskäl men samtidigt kanske ett fullt avslöjande kunde vara något hon kunnat tjäna på, i synnerhet om de kan bevisa att hon inte har nytta av det testosteron som hon enligt jag förstått har förhöjda halter av. Det kan nämligen vara så att hon är okänslig för det och då är det inte någon fördel.

Det pratas om hur maskulin hon ser ut, och ja, hon är sannerligen inte en feminim kvinna, men å andra sidan tycker jag inte att hon är ser mer maskulin ut än Maria Mutola, bevisligen är en biologisk kvinna eftersom hon till och med har barn. Nej, Semenyahärvan uttrycker ett förakt för en kvinna som inte hade någon aning om att hon var drabbad av en genetisk avvikelse och ett förlöjligande av en duktig idrottskvinna och vad jag kan döma, en fin människa. Jag tänker på stackars Caster Semenya som först blivit hånad och som dessutom genom detta könstest troligen fått reda på att hon aldrig kommer att bli mamma. Det är ett nog hårt slag för stora delar av världens kvinnliga befolkning utan att människor över hela världen kallar henne för 'han'. Min innerliga önskan är att hon väljer att fortsätta springa och ge mig och alla andra friidrottsälskare många fler underbara upplevelser.

Kommentarer

Populära inlägg