Amish

Jag har suttit i timmar nu och läst på en sida som handlar om Amish. Fascinerande, finns inget annat ord som passar. Sidan handlar om allt som du kan tänka dig om Amish, allt från intervjuer till information om de olika typerna av Amish och om klädsel och åsikter. Mycket spännande, rekommenderas varmt.

Jag kan verkligen längta efter ett enklare liv, bort från dagligt lönearbete, platt-tv och till ett kanske i vissa fall slitigare men mindre stressigt liv på landet. Att kunna sitta en stund på trappen en morgon och dricka kaffe och höra fåglarna, mata höns, kunna umgås i lugn och ro med mina eventuella barn utan att behöva stressa i väg dem till dagis och stressa dit efter jobbet. Jag vill nog inte ha ett helt jobbfritt liv, så lite dagis blir det nog, men kanske bara jobba deltid.

Ibland känner jag också en längtan mot en mer blygsam, sedesam klädsel, kanske inte just som Amish, men täckt och med huvudduk. Det låter kanske konstigt i dagens samhälle där huvudduken främst sammankopplas med muslimer och inte ens konservativa kristna täcker sitt hår. Ibland tänker jag att jag ska täcka mitt hår i kyrkan, men jag vågar inte riktigt, utan fegar ur med att ha en stor sjal över bysten. En dag ska jag våga mig dithän, men ännu är jag inte där. Jag vet inte riktigt vad jag finner så lockande med att täcka mig, men kanske är det för att det skulle kunna vara ett sätt att spegla en inre verklighet till omgivningen. Jag brukar fundera hur jag ska göra när jag gifter mig, då känns det där med huvudduk än mer aktuellt, men hur skulle en liberalt kristen eller icke-troende kille reagera om jag som inte i de flestas ögon verkar vara något "Jesus Freak" började klä mig så? Huvudduk är stendött i det kristna Sverige, det återstår bara fundamentalisternas fundamentalister och jag. En dag hoppas jag att fler frisinnade kristna kan känna oss fria i huvudduk både i kyrkan och utanför.

Kommentarer

  1. Tack för kommentaren Elin. ^ _ ^ Jag har så longings.It är verkligen bra att träffa andra med samma åsikter.

    (Thank you for comment. ^_^ I too have such longings.It is indeed good to meet others of the same views.)

    Lucy

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg