15 september 2014

Funderingar och förtvivlan

Valet... Hur ska man börja? En rödgrön regering utan vänsterpartiet, en minoritetsregering och sverigedemokrater på 12%. Hur mycket mer bitterljuvt kan det bli, och inte ens ett F! i riksdagen. Jag hade så gärna sett det också även om jag anser att vänsterpartiet är ett bättre alternativ för mig personligen. Jag kände ett sorts hopp om en bättre och vackrare värld inför detta val så verkligheten känns kall och hård. I min lilla värld i valdistriktet Ålidhem Östra röstade omkring 70% på röd-grön-rosa partier så här är ju verkligheten lite annorlunda.

Det hade varit intressant att se hur en regering hade bildats med ett vänsterparti på 15%, F! på 15% och miljöpartiet på 15% medan socialdemokraterna fick 25%. Jag antar att socialdemokraterna velat samarbeta med miljöpartiet även här och de hade ju även i detta scenario inte fått 50%. Det intressanta är ju att miljöpartiet hade haft ett brilliant förhandlingsläge här eftersom de inte behövt säga ja till ett sådant samarbete utan förbehåll och om de trott att de fått mer genomslag för deras profilfrågor med en regering med vänstern och fi så tror jag de hade valt att lägga upp det som krav och då hade vi kunnat ha en enormt stark regering som kunnat driva en genuin vänsterpolitik. Kanske hade det gått att få igenom frågor som sex timmars arbetsdag, gratis kollektivtrafik och inga vinster i välfärden. Intressant tankeexperiment i vilket fall...

Politiken framöver blir spännande, sossarna har inte gjort det lätt för sig genom att neka vänstern att delta i regeringen men det kan också leda till en intressant politik. Om Lövén lyckas med sin plan kommer det sannolikt stärka sossarna men han spelar farligt för om det inte funkar kommer det sannolikt bana väg för en återgång till en borglig politik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar