6 juni 2013

Nationaldag på Gammlia


Nej Mamma! Sluta ta kort på mig!!! 

Vi tog en tur till Gammlia för att lyssna på körsång, välkomna nya medborgare och äta oss mätta på etiopisk mat och andra godsaker. R åt iranskt ris till han nästan storknade efter en portion injera och diverse röror så han var nöjd det lilla matvraket. Jag åt en sötsak gjord av någon sorts pannkaka för tyvärr var grisarna slut. Med grisar syftar jag på finska grisar som är som munkar, inte sådana grisar som är gjorda av kött. 


Mild flaggskändning, den grövre där hon rev flaggan mitt itu hamnade inte på film.

Nationaldagen till ära listar jag 5 bra saker med Sverige:

1. Rent vatten! Alla har tillgång till rent vatten i någon form. Vi kan vrida på en kran på en offentlig toalett, i vårt kök hemma och till och med sträcka ned en hand i en sjö och få upp en slurk vatten som går att dricka. Så är det inte överallt men för oss är det så självklart att det nästan framstår som löjligt att lista det.
2. Demokrati. 
3. Insatser för att göra samhället barnvänligt. Vi har föräldraledighet, extremt billig och mestadels bra barnomsorg som alla kan använda oavsett vad de tjänar, gratis skolor som serverar gratis mat, möjlighet för föräldrar att reducera sin arbetstid och många många andra saker. 
4. Socialbidrag. Jag har ingen önskan om att folk ska gå hungriga och stå utan bostad bara för att de råkat hamna i en situation där de inte kan försörja sig själva. 
5. Miljön. Samhället har ett åtminstone grundläggande miljötänkande och detta blir mer och mer självklart för varje generation. Ingen barn idag har nog följt sin pappa ut i skogen för att gräva ned bilbatterier som min pappa brukade berätta om att han gjorde med farfar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar