16 november 2012

Mina råd och tips så här långt...

Nu har jag varit mamma i ca 4½ månad och det kul nästan hela tiden. Ja, man blir irriterad när ett barn som är jättetrött vägrar somna, man suckar när den rena tröjan blir nerspydd direkt och man kan undra hur man ska kunna hantera allt som ska komma framöver i livet för oss och Lilla Bus men det mesta är faktiskt bra. Jag tänker nu ge lite tips i synnerhet till de som ännu inte fått sitt barn vad man kan fundera på innan.

1 Bestäm vad som är viktigt för dig. Det som du tycker är viktigt för dig när det gäller bäbisomsorg bör du läsa på innan barnet är fött. Alla vet inte vad de tycker är viktigt och det är OK men har du sådana tankar så ta dem på allvar och lär dig vad du kan om detta.

Är amning viktigt tex så läs på innan du sitter där med ett litet barn. Amningshjälpen, Amningsbloggen, Sagogrynet och Ammehjelpen (norska amningshjälpen) är en bra början och täcker det viktigaste. Skulle jag bara välja en så läs Sagogrynets blogg och vill du inte läsa så säger jag, se Ammehjelpens videor, speciellt den om hur barnet ska göra för att få ett bra tag.

Vill du bära i sjal eller sele så finns det bra trådar på familjeliv och på forumet sjalbarn för att hjälpa dig att välja vilken typ av redskap du ska ha. Babybjörn som gör aggressiv marknadsföring är inte den bästa selen, det blir fort för tungt att bära i en sådan om man inte är superstark. Vill du ha en sele så välj en ergonomisk sele. Jag är nöjd med vår Manduca som funkar från nyfödd upp till 2-3 år. Jag tycker det börjar bli tungt att bära framåt i den nu men på ryggen utgår jag från att jag klarar att bära så länge selen håller faktiskt. Lilla Bus har bara provat ryggläge en gång och det gillade hon inte den gången men kanske när vi snart provar igen.

Det finns många saker som kan vara viktiga för olika föräldrar, jag har listat två saker som är viktiga för mig och de tips jag har gällande dem. För andra föräldrar är självklart andra saker viktiga och jag försöker inte pracka på er mina grejer utan de är exempel och råkar ni ha samma saker så får ni lite tips på vägen...

2. Diskutera ert föräldraskap: Det ni föräldrar diskuterar ska komma från det som är viktigt för mamma och pappa. Det jag och R hade gemensamt är att vi ville vara delaktiga i barnets liv från start och vi ville ha ett hyfsat jämställt föräldraskap. Det blev ju lite problematiskt när jag kände starkt att jag ville amma och R därigenom inte kan mata Lilla Bus alls och det blir även poänglöst att han tar nätter eftersom barnet ändå vill äta när det vaknar på natten. Därigenom så får vi kompromissa med jämställdheten men inte med delaktigheten. R har ansvar för blöjor och byter klart fler blöjor än mig och ser till att smutsiga blöjor kommer ut och blöjväskor blir packade. Det blev tydligt att det var hans ansvar när han var bortrest och jag jämt råkade låta den lilla stackaren ha blöjorna alltför länge och bara hade två blöjor med den gången hon bajsade till armbågen på ÖF och jag fick sitta där och vara livrädd att hon skulle bajsa igenom en gång till innan vi kom oss hem igen...

I början så var det mest Lilla Bus och jag som kunde spendera mycket tid tillsammans men successivt så har R och Lilla Bus fått mer och mer tid. Jag ammar, men nu så kan R dela på allt annat som faktiskt blir en större och större del av hennes liv. De leker, busar, skrattar, myser, sjunger och kan riktigt ha kul med varandra. Snart är hon sex månader och då börjar vi introducera gröt, det blir pappas jobb och hans tur att börja mata. Innan dess ska de vara ensamma någon gång ibland med utpumpad mjölk, tex när jag ska på julbord. Det kommer bli nervöst tror jag, både för mamma och pappa men jag räknar med att Lilla Bus kan styra oss rätt.

När jag börjar jobba igen så börjar Lilla Bus och pappas period då hon kommer vara helt hans ansvar. Jag ser fram emot att se vad de hittar på men lite ledset känns det att tänka på att jag inte kommer få vara med på samma sätt men jag och Bus har ju haft vår tid nu med all amning och allt mamma och barn gos, det är ju bara rättvist att de får sin tid. Jag litar på att Lilla Bus kommer växa upp och se båda sina föräldrar som riktiga föräldrar som tar hand om henne och är aktiva i hennes liv.

3 Lita inte på vad folk säger och BVC är inte alltid uppdaterade. Lyssna gärna på råd, men tro inte att alla som säger att det kommer bli si eller så faktiskt vet vad de talar om. Innan Bus föddes så fick jag massor av förutspåelser om hur allt skulle bli och det mesta har inte stämt faktiskt. När det gäller mer praktiska råd så ska man inte bara göra som BVC eller ens morsa/svärmor säger utan att kolla upp det först OM man själv får en känsla att det verkar vara ett dåligt råd. BVC ger ofta råd som de tycker och inte alltid efter vetenskaplig evidens som de egentligen ska. BVC-sköterskornas egna tyckande färgar ofta deras råd, en del tillämpar inte något vidare kritiskt tänkande och ger samma råd till alla och inte individualiserade råd som de faktiskt ska ge och vissa är inte uppdaterade om den senaste forskningen. Man kan ha tur och få en sköterska som verkligen har koll och då ska man lapa i sig kunskapen men många gånger har man inte sådan tur. Det är vanligt att BVC har en fyrkantig syn på barn och att alla ska växa och vara på samma sätt och vet man det kan man sålla råden och faktiskt ta till sig godbitarna. Det är ändå fantastiskt bra att ha någonstans där man kan få hjälp, gratis läkarundersökningar och gratis vaccin.

4. Var förberedd på allt. Bäbisar är extremt olika och vill ha olika närhet, sömn, matrutiner och tempo på livet. Lär känna din bäbis och leta upp vad som funkar för honom/henne ihop med er men var förberedd på att det oftast är bäst att låta bäbisen styra mest.

Slutligen några väldigt praktiska råd som ni kan läsa men själva välja vad ni ska göra med:

Blöjor: Alla barn är olika och alla blöjor passar olika barn olika bra men mitt råd är att dissa inte de billiga blöjorna. I vårt fall har Willys egna och ICA Basic (fd Euroshopper) varit de vi gillat bäst. Både Pampers och Libero har tex äcklig lukt av kemikalier som dessa blöjor saknar och vill man ha blöjor av ett känt märke så säger jag alternativ 3 av två Huggies och inte Libero och Pampers. Huggies Newborn var vi jätteförtjusta i, de har våtindikator så man kan se om och hur mycket barnet kissat i blöjorna. Hade även de större blöjorna haft våtindikatorn hade vi valt dessa blöjor hela tiden men när de inte har det så blandar vi ICA Basic, Willys blöjor och Huggies med en stor övervikt på de första två.

Tygtvättlappar: Om man inte använder tygblöjor men ändå vill använda något återanvändningsbart så kan man ha tygtvättlappar, de funkar bättre än pappersvarianten och våtservetter och det är enkelt att bara spara dem i en hink tills man ska tvätta. Vi har pappersvarianten till när vi är ute ur huset men här hemma blir det tyg. Jag har gjort dem av gamla handdukar men man kan köpa småhanddukar på IKEA om man inte har några att klippa sönder.

Kläder: Man kan hitta massor begagnat så förmögenheter behöver man inte spendera en förmögenhet för att se till att ens barn har fina kläder. Men, som nybliven förälder brukar man ändå vilja köpa nytt och jag tycker man verkligen ska köpa något som är nytt och som bara är till för just den här bäbisen som h*n kan behålla som ett minne. Alla barn är olika men för riktigt små barn så rekommenderar jag bodies och byxor med dragsko som huvudinnehåll i garderoben, då får man inte glipa mellan kläderna och byxorna kan justeras eftersom barnet växer. Storlekar varierar, min upplevelse är att KappAhl är stora men deras enkla Kaks-mjukisbyxor utan sömmar är små i storleken (perfekta för Lilla Bus som är slank). Lindex är i allmänhet normal i storleken och i utpräglat 'tjejiga' kläder så är de lite åt det små hållet. Lindex har passat väldigt bra på Lilla Bus än så länge. H&M:s kläder är 'all over the place', jag har haft kläder till Lilla Bus som har varit allt från små i storleken till stora i storleken och en body hade extremt långa ärmar i förhållande till resten av plagget. Mitt råd är att studera plagget noga om det är från H&M för att avgöra vilken storlek det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar