26 november 2012

Börjat med julförberedelserna

Julen kommer vi fira hos svärmor men man vill ju ändå göra lite julfint och lite julgottor. Idag startade jag med just gottorna genom att göra ischoklad med polkagriskross i. Det är precis vad det låter som, krossade polkagrisar i ischoklad. Jag har inte smakat dem än men förhoppningsvis blir det gott. Jag ska även göra kulor med krossad daim och mandelmassa doppade i choklad och kanske även någon variant med det resterande polkagriskrosset eller med mandel i. Jag vill även göra någon till ischoklad med tex torkad frukt i. Ischoklad är så gott men det är viktigt att man använder riktig fin choklad och bra kokosfett istället för billig skit. Pepparkakor är rätt trist att baka och saffransbröd bakar alla andra så det brukar man bli bjuden på ändå. Andra julsmaker jag ser fram emot är pepparkakor (nyåkers) och stilton och skön julöl. Varken öl eller stilton kunde jag äta förra julen och även om det var värt det att avstå så är det skönt att inte måsta göra det nu.

Julpynt har jag inte startat med men det blir nästa projekt. Jag ser fram emot att klä den lilla adventsgranen åt lilla Bus och jag försöker att buda hem en julkrubba på tradera inför framtida jular. Jag vill verkligen kunna göra krubban till en levande spännande sak för lilla Bus som varje jul tar henne till Jesu födelse och som är något levande och viktigt i vårt julfirande. Jag vill att hon ska springa fram för att titta om något har hänt varje morgon och att hennes ögon ska lysa när Jesus-barnet ligger där på juldagen. Kanske är det mycket begärt i dagens samhälle med alla distraktioner men jag hoppas kunna göra så ändå och hoppas får man ju alltid göra. Jag vill ge henne jular som kanske är lite mer religiösa än de jag upplevde men samtidigt en jul som hon kan känna igen när hon hör andra barn berätta. Jag älskar vackra julgransprydnader och julgodis och en del av julmaten men ibland känner jag att det är för mycket med allt överflöd. Julklappar är en fin sed men det kan gå till överdrift och maten går i princip alltid till överdrift. I fattigsverige var det kanske befogat att trycka i sig allt man fick i sig och hade råd med men i dagens Sverige så kan vi äta oss mätta varje dag så vi kan dra ned åtminstone lite med frosseriet. Jag har försökt lansera idén att man kan äta den traditionella julmaten men sprida ut den på flera dagar men det är dåligt gehör när det gäller det hos släkt och vänner.


Kamoflage...


Av denna lilla sockerbit!!!

Pyjamasen är en av mina gamla och när jag hittade den så såg jag att den hade storlek 60 och lilla Bus är på väg in i 68 så jag trodde att hon hade missat tåget för att använda den men den passade jättebra i storlek. Igår upptäckte hon att man inte bara kan ta av sockar genom att krångla ur fötterna ur dem utan att man också kan rycka av sockarna med händerna. Hon var mäkta irriterad på de dumma sockarna hon hade på sig idag som det inte gick att göra hennes nya trick på. Visst är det kul hur hon smälter in i stolen, den lilla finken. Sagda fink ligger nu och sover bredvid mig här i soffan och är så söt. Idag har det varit en sovig dag och jag tror att det beror på att vi badade och det brukar göra henne trött. Om hon hade haft mindre torr hy hade jag badat henne varje dag, hehe... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar