21 augusti 2012

Föräldrasanningar och praktiska råd: Sov när barnet sover

I grunden är det ett bra råd. En mamma eller pappa ska inte behöva känna sig pressad att ägna den lilla lugna tid man får till att städa och plocka utan man kan och får lägga sig och sova bredvid en dunig bäbis när den äntligen ligger där liten och söt och sover. Man kan och bör också sova ikapp när tillfälle ges om ens bäbis har svårt att sova om nätterna. Dock har jag lite svårt för rådet för det är lite för snävt. Mitt råd skulle vara att när din bäbis sover, försök sova om du behöver det, om du inte behöver det, använd denna tid till egentid och gör något kul eller umgås med din partner om h*n är hemma. Först om dessa alternativ är uttömda, städa och fixa eller annat nödvändigt. För många kan faktiskt behovet att göra något som inte involverar bäbis var större än behovet att sova och i min mening är det helt rätt att då känna sig fri att göra sådant. Städning kan vänta även för detta.

Mitt råd om detta råd: Ta till dig andemeningen, att lägga ifrån sig måsten men tolka det inte till att man bara får ta det lugnt om man är dödstrött, det är OK att ta det lugnt av andra orsaker också. Bara för att man har en bäbis måste man inte bry sig så vansinnigt om ytliga saker som städning utan man har rätt att vara mitt i livet ta stanna upp även om man inte akut måste sova för att inte dö.

"Må så ske kamrat, må så ske"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar