Amning som andlig praktik

Att amma mitt barn ser jag som en dyrkanshandling till gud och inte bara som ett sätt att göra mitt barn mätt och glad. Det blir ett konkret exempel på hur jag ger av mig själv till henne av kärlek och omsorg med hennes välmående. Även om jag tillhör den grupp som inte tycker amning är jobbigt och svårt så är det en uppoffring av tid, energi och till och med av ens egen näring som åtminstone jag inte fullt insåg innan jag började amma själv. För barnets far är det också en uppoffring, en uppoffring av att använda mat som ett sätt för barnet att bonda med honom också och det kräver faktiskt sin man som aktivt tar sig tid, den som finns utöver amning, för att skapa en relation till det lilla barnet. Närhet är dock viktigare än mat så en pappa som bär och håller sitt barn har mycket goda förutsättningar att komma nära sitt barn från början även om kvinnan helammar och även om hon har den typ av mjölkproduktion som kräver täta amning eller en bäbis som själv kräver täta amningar, vilket jag har, åtminstone än så länge.

Amning måste ofta ske här och nu och var man än befinner sig. Självklart kan man skjuta upp den något men när barnet nått en viss punkt så går det inte att distrahera eller förhala längre och barnet vill ha mat, NU! Detta leder oss till amning offentligt. Jag, som den förespråkare jag är av att klä sig anständigt jag är också en förespråkare för offentlig amning utan skam och en förespråkare för att detta är det enda rätta för en kristen. Bröst har en dubbelfunktion, för nytta och nöje, om man vill vara lite humoristisk och ett naket bröst är inte alltid där för en mans öga utan ibland för ett barns nytta. Denna artikel beskriver hur vi som kristna måste vara förlöparna för en positiv syn på amning och också tydligt stödja kvinnors amning, oavsett om det är ute eller inne och oavsett om kvinnan i fråga kan sitta och gömma sig under en filt. Jag säger inte flasha så mycket det går, men skäms inte om du måste visa lite patte för att få ditt barn att få ett bra tag eller om du har ett större barn som drar bort ditt noga placerade skynke utan var stolt över att du har fått en förmåga att ge ditt barn näring från dig själv direkt.

Amning är inte sexuellt eller perverst och vi ska vara glada att vi lever i en kultur här i Sverige som ännu inte har gått till extremerna som man kan se i USA. Här kan en kvinna amma och inte bara ha rätten på sin sida att göra det utan även till större delen också ha stöd för att göra det från allmänheten. I USA är det inte ovanligt att kvinnor får höra att vad de gör är äckligt och oanständigt när det faktiskt är vad gud menade för våra bröst (en av två syften).

Detta finns i det blogginlägg jag hänvisar till och är en uppmaning till alla kristna att inte se bröst som något enbart sexuellt och en påminnelse om denna idé inte är från bibeln utan från andra källor:

To agree with our culture’s corrupted view of breasts and breastfeeding is to deny God’s beautiful, exquisite design. According to His perfect plan, breasts are dual-purposed wonders of creation, perfect evidence of a holy blend of function and form.  Oh, how it must grieve the heart of God to see what we – even we!  Those called according to His Name! – have allowed our thinking to become regarding His incredible design.

När du ser en ammande mamma, se guds syfte, inte ett naket bröst...


Kommentarer

Populära inlägg