25 juni 2012

Gravid: Sista tiden

Än har inte bäbisen kommit men nu vill jag summera den sista tiden av graviditeten innan förlossningen. Den sista tiden har varit frustrerande men ändå väldigt bra. Det var varit skönt att slippa foglossningen och även en del av tröttheten och kunna känna sig mer normal på det sättet. Det har varit skönt att verkligen kunna tänka på och föreställa sig hur det blir när bäbisen kommer och att på något konstigt sätt känna sig som en mamma redan. Samtidigt har jag varit mycket mer lättretad och känslig nu på sista tiden (fick en gråtattack nyss för något som inte normalt brukar framkalla gråt) och man är så tung och det är jobbigt med värmen som vi har haft när många andra delar av landet haft regn och mulet. Jag gillar verkligen sommarvädret men kroppen orkar inte med det bara. Jag har inte blivit av med min rädsla att något ska hända med bäbisen och nu känns det värre än någonsin när jag tänker på detta men samtidigt så sparkar och busar bäbisen så mycket ännu att det är lättare att slå bort de otrevliga tankarna.

Förlossningen oroar mig konstigt nog inte, jag ser det bara som en övergång till det som är viktigt, barnet och vårt liv tillsammans. Jag tror heller inte att jag vinner något på att oroa mig för något som jag ändå inte kan kontrollera. Vi får se hur det blir när det blir allvar, men boken Att föda utan rädsla har hjälpt mig mycket. Den påpekar tydligt att det är kroppen som styr, inte en själv och jag tror det är väldigt viktigt för mig som är lite av en kontrollmänniska. Jag har under graviditeten kunnat förlika mig med att jag har inte en medveten kontroll över detta utan det bästa är att lita på min kropp och att den vet vad som ska göras och att jag inte ska överintellektualisera födandet. Nu hoppas jag bara få använda dessa tekniker och att få möta min lilla flygekorre som legat där och ruvat i snart 10 månader.

Jag bjuder på en sista magbild, mannen tyckte jag såg ut som en ninja i den här klänningen så en ninja-pose fick han!

Jag återkommer efter förlossningen med en förlossningsberättelse.

1 kommentar: