Lax med pistagenötter

Jag utlovade tidigare att om mitt recept på lax blev lyckat så  skulle jag dela med mig och det blev det så här är det!

En halv laxsida
2 nävar grovhackad pistage
ca 1 näve hackad persilja
Salt
Peppar
Citronskal från en ekologisk citron
Citronsaft
Olivolja

Lägg laxsidan i en ugnsfast form. Hacka pistagenötterna och persiljan och riv över citronskal. Salta och peppra de hackade nötterna. Pressa ut citron över laxen och häll över olivolja. Salta och peppra även själva fisken och gnid in citronsaften och oljan ordentligt. Lägg pistagenöttersblandningen över fisken och tryck till lite så den inte ramlar av under tillagningen. Stek laxen i 175 grader tills den är färdig och pistagenötterna lätt gyllenbruna.

Tyvärr kan jag inte bjuda på någon bild eftersom jag glömde fota men fisken får ett spännande utseende med en grönaktig panering. Fisken var väldigt god och bör serveras med ett ganska lätt tillbehör tex sallad på fisken är rätt mättande.

Kommentarer

Populära inlägg