Då är man snart 1,4 miljoner fattigare...

Jag läste idag att ett barn kostar sina föräldrar ca 1,4 miljoner fram till dess 18-års dag. Jippie, för så mycket pengar har vi ju... Nu är det ju självklart så att det inte blir 1,4 miljoner på en gång och att allt inte direkta kostnader utan även förlorad inkomst för föräldraledighet och VAB. Sedan så är det ju heller inte ett förutbestämt öde utan man kan påverka sina kostnader.

Jag erkänner dock att ekonomin stressar mig lite ändå så här när det börjar dra ihop sig. Jag vet att vi kan och kommer klara oss redan som det är nu men min hjärna går in i 'tänk om läget' ändå. Jag har ett rejält sparkapital, mer än de flesta Svensson och väldigt mycket om man betänker att jag faktiskt inte tjänar speciellt mycket. Jag är ekonomiskt mycket försiktig även om jag aldrig depraverar mig själv men jag har vant mig med en enkel livsstil och att inte köpa för köpandets skull hela tiden. Sedan jag började jobba så har mitt konto vuxit varje år och i år kommer bli första året det inte kommer göra det och det tär på mitt ekonomiska sinne. Samtidigt som jag vill jag inte vara typen som samlar pengar på hög utan att använda dem, men vad gör man om man inte hittar något man vill använda pengarna till? Nu har jag ju faktiskt hittat något att använda pengarna till, köpa tid med mitt barn så varför ska jag ha ångest över detta? Det är ju mycket bättre än att äga en platt-TV eller köpa en ny bil! Spara pengar kan jag alltid göra senare, om än inte lika mycket och lika effektivt som innan. Får dock R ett jobb kanske vi till och med kan spara mer än vad vi gör nu en dag. Idag är vi vana att leva på mindre än en lön så även om våra kostnader ökar så skulle två löner göra oss nästan vansinnigt rika när den dagen kommer.

Kommentarer

  1. Ja, kära nån vad mina fyra kostat! Och ska sanningen fram så kostar dom även efter 18-årsdagen. Ganska länge.

    Fast igår sa äldste sonen att han kalkylerar med att jag måste flytta hem till honom när jag blir pensionär... åtminstone om hans far avlider före mig. Läbbigt, men det är inte taget ur luften...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får se till att han bygger dig en fin undantagsstuga i så fall, du har ju dina miljoner du lagt ut som utpressning ;-).

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg