En krånglande kyl och dess konsekvenser

I förrgår upptäckte vi att kylen inte fungerade som den skulle och ringde kvartersvärden. Han lovade att skicka en reparatör som dock inte dök upp och på eftermiddagen funkade kylen igen men då R vridit på vredet så blev kylen istället vansinnigt kall när den slog igång och efter att igår gjort slut på kött och mjölkprodukter så fick vi idag göra slut på de grönsaker som frusit.

Nu står en traditionell svensk grönsakssoppa och en romersk soppa/gryta på spisen för att senare kunna ätas och frysas in. Grönsakssoppan är bara palsternacka, morot, potatis, fänkål med grönsaksbuljong och kryddor och lite smör och om en stund ska jag också tillsätta purjolök och några kikärtor. Kryddningen är kryddpeppar, lagerblad och peppar och salt.

Den romerska grytan är inspirerad av ett recept jag läste för ett antal år sedan på en soppa som ska efterlikna det som de gamla romarna åt. Vi har alla hört om bröd och skådespel men i verkligheten var det faktiskt ofta säd och skådespel och många åt säd i grytor och soppor. I denna soppa ingår lök, potatis, fänkål, gröna bönor och bulgur och kryddningen är buljong på får, salt, lagerblad, mejram och timjan. Potatis fanns inte i romersk tid men palsternacka och morot  var vanligt förekommande. De andra ingredienserna fanns med viss modifiering och jag har gjort grytan helt ortodox och även detta är gott. Jag ville dock inte ha för mycket potatis i den andra grönsaksgrytan då det är lite tråkigt och i denna soppa ska ändå potatisen koka sönder med linserna så jag tycker inte det spelar någon roll. När de har kokat sönder så grovkrossar man dem lite ytterligare, späder till soppa eller gryta och låter lite bulgur koka klart innan man äter den.Vare sig man äter den som soppa eller gryta så ska den vara ganska tjock och blir väldigt mättande.Just nu funderar jag på om jag ska ha i grönkål eller låta bli. I vilket fall så blir soppan ganska trist i färgen men god i smaken.

Båda dessa soppor är utmärkt vardagsmat som inte kostar skjortan. Ett allmänt tips för soppor och grytor, med eller utan kött är att använda fänkål. Detta är en utmärkt smaksättare som ger karaktär till de flesta rätter. Man kan även använda selleri på samma sätt men då jag är allergisk så gör jag inte detta. För de som hatar selleri är fänkål en mycket värdig ersättare men med mindre utmärkande smak.

Kommentarer

Populära inlägg