7 mars 2012

Svar på frågor

Som den otåliga människa jag är så orkar jag inte vänta längre för att se om det blir fler frågor så här kommer svaren på de jag fått. Om ni har fler frågor som ni vill ställa så fråga på, jag älskar det!


Är du kristen Elin? Ops! Ja, ganska så mycket

Ber om ursäkt om jag raljerat om religion någon gång i kontoret! Har ibland tendens till sådant! Äsch, bara för att jag är kristen är jag inte lättstött. Ärligt talat kan jag ibland bli irriterad på andra kristna som får spatt för minsta lilla. Om du inte vill/kan hantera folk som inte är kristna eller som har andra åsikter än du själv, bli eremit eller gå med i en sekt...

Du lyckades bra med flygmus imitationen, men nån fråga.....vad åt du till middag? Kvällen du ställde frågan var det supergod mat, baconrullad halloumi och en sallad. Jag gjorde salladen och R stekte halloumin. Kvällen efter så bjöd R på lövbiff med klyftpotatis och sås som stod färdig när jag kom hem. Ikväll var jag ensam hemma så jag åt färdiga pannkakor och fruktmos (på burk för bäbisar) eftersom jag var lat. Till efterrätt äter jag grönsaksstavar, vitlöksdipp och chips...

Har R skött sina husmoderliga plikter? Ja för det mesta så sköter han dem men jag får tjata lite ibland...

frågor frågor...hm... jo... vad är kopplingen mellan religion och huvudbonad/täckande kläder? Nästan alla religioner har någon form av idé om anständighet och hur man ska klä sig, så även kristendomen. Kristna uppmanas att visa att de är kristna på olika sätt, främst genom vårt beteende men också genom att klä sig och bete sig anständigt. Det finns inga exakta regler hur man ska klä sig men om icke-kristna runt omkring ska förstå att man klär sig anständigt bör detta innebära att man minst måste uppfylla anständighetskraven i den omgivande kulturen. En kristen i Sverige kanske väljer bort korta kjolar, urringade tröjor, tajta jeans eller att gå i bikini/bar överkropp på stan medan det i en annan kultur är något annat som gäller. Jag har valt att bära vida byxor och kjolar som minst täcker knäna och jag undviker urringade tröjor. På vintern bär jag långärmat och trekvartsärm medan jag på sommaren kan tänka mig att ha t-shirt eller ett linne som täckande. Är vädret kallt på sommaren följer jag samma klädkod som på vintern. Jag har gjort detta val pga att jag uppfattar det som en del av min personliga kallelse och något som förbättrar min relation till gud. 

Huvudbonaden är omnämnd i bibeln där det sägs att kvinnor ska täcka sitt huvud när de ber och predikar. En del uppfattar detta som en del av förtrycket av kvinnor eller som tidsbundet och följer inte detta medan jag ser det som ett erkännande av kvinnors rätt att delta aktivt i religionen och ha ett synligt tecken på detta. För mig personligen har även detta hjälpt mig att fördjupa min andlighet och för att påminna mig om att jobba med mig själv och mitt beteende.

Det bör dock sägas att alltför strikt följande av täckande klädsel kan vara problematiskt, i synnerhet om man börjar sätta detta över sin personliga relation till gud och människor och där följandet av regler blir viktigare än tron. Man är behöver bara tro på att gud finns och att Jesus var hans son som gav sig åt oss för våra synder för att vara kristen, inget annat. Förändringar i liv och beteende kommer av tron, det är inte en förutsättning för att få tro.

2 kommentarer:

  1. Bra svar på alla frågor även om inte mina var så seriösa. Du är då verkligen världens bästa syster, jag tror att ditt öppna sinne för kristen/inte kristen kommer av vår uppväxt.Oja, vår far kunde verkligen ha sin åsikter kommentarer om kristendom, men vi vet ju att de människor som han respekterade mest var just kristna... farmor, faster och Gustav! /Kram Ingela

    SvaraRadera
  2. Jag är glad att du ställde lite oseriösa frågor, det behövdes!

    Tack för ditt beröm! Ibland tror jag att pappa var mer kristen än han någonsin ville erkänna, han var nog mer bränd av att ha blivit lite väl mycket uppfostrad med en sträng gudsbild och synd än att han verkligen trodde att det inte fanns en gud. Det är vad jag tror...

    SvaraRadera