Gissa vad? Jag är kristen och har en vagina och jag är inte rädd att berätta det!

För några dagar sedan läste jag detta blogginlägg och det har kokat i mig sedan dess. Det absolut mest irriterande jag vet är just kristna som tror att de kan leva i någon sorts parallell verklighet där ingen skiter, pissar, svär eller Gud förbjude råkar ha könsorgan med allt som hör till: flensost, svampinfektioner, allmänna kåtslag, förlossningar och mer eller mindre avancerade könshårsfrisyrer. Vare sig vi vill eller ej har vi ett kön som inte bara används till att urinera och att göra och föda barn i lagom utsträckning inom ett ingått äktenskap. Könsorgan är en integrerad del av vår kropp och något vi som människor har rätt att prata om. Min lilla bäbis i magen kommer från den har  upptäckt att det finns kroppsdelar veta vad alla delar heter och i synnerhet om det är en flicka. Det tog mig en tjuvtitt i ett par porrtidningar att ens förstå att det finns något mer än bara ett hudveck och jag vill inte ljuga om att det finns mer till en kvinnas kön än det som ses vid första anblicken. Jag vill inte att en dotter ska växa upp med ett kön som framstår som en oupptäckt kontinent. Och mer än så, jag vill att min dotter, kristen eller ej, ska kunna använda ett så kliniskt ord som vagina utan att någon lyfter på ögonbrynen. Hon får gärna kalla den för fitta, kutta, mutta, muff eller flickordet snippa också vad mig anbelangar, bara hennes kön inte reduceras till 'privata delar', 'därnere' eller ännu värre: framstjärten (det är nog det ord jag hatar mest i det svenska språket).

Kommentarer

Populära inlägg