Maten min mamma aldrig lagade...

Här på bloggen har det varit stiltje ett tag nu och jag är den enda ni kan skylla på. Livet har rullat på trots allt och här sitter man en slö fredagkväll i soffan bredvid R som slötittar på Tyst Vittne och jag som ni kan se leker med datorn.

De senaste dagarna har jag utforskat 'mammas kokbok' som jag kallar den, den kokbok min mamma brukade använda till bl.a. sockerkaka som Ingela tog och som hon senare gav till mig. Wow! Min mamma lagade nästan alltid god mat och det kan inte vara denna kokbok som lärde henne göra detta. En gratäng på purjolök, bananer, ost och smör, lockar det? Själv undrar jag hur bedövade ens smaklökar måste vara för att ens tänka tanken... Jag har visserligen inte varit med ända sedan 1960, då boken är tryckt, men jag är helt säker min mamma aldrig serverat banan och purjolök. Syster eller andra mer insatta får verifiera eller motsäga detta.

Är ni sugna på lite sallad kanske? Vad sägs om en fräsch köttsallad? Potatis, kött, lök med en relativt traditionell vinägrett. Tja äta går det nog, men sallad? Snarare kalla rester. Makaronisallad med pepparrot verkar var i samma anda, makaroner, grädde, vinäger (alt citronsaft) och riven pepparrot... Nä, vi nutidsmänniskor vill nog ha något friskare som sallad, kanske persikosallad kan stilla våra hungriga magar.

Persikosallad börjar faktiskt lovande, salladen innehåller faktiskt sallad. Ett salladshuvud till fyra personer, inte alls orimligt ens i ett modernt recept. Det fortsätter med konserverad persika. Ja, det var väl inte oväntat i en sallad med detta namn. Salladens tredje fasta ingrediens är gurka. Vilken smaksensation, speciellt som dressingen består av pressad citron, vatten (!) salt och vitpeppar. Smarr...

Nej, jag ska inte dissa 'mammas kokbok' eller Allas Kokbok från Svenskt Familjebibliotek AB, tryckt 1960. Det finns massor av recept som skulle funka utmärkt till vilken middag som helst. Husmanskost är huvuddelen även om man utforskar saker som smaksatta risrätter, utländsk mat och den relativt nyligen spridda tekniken att frysa maten. Man kan ännu hitta en sektion för vad man gör med rester och hur man bäst konserverar frukt och grönt.

Jag och R leker med tanken att prova några av recepten i boken a la Den Bruna Maten, vi får se vad som sker. Under tiden kan ni försöka föreställa er vad en korvkrona är och hur den smakar...

Kommentarer

Populära inlägg