27 november 2011

Lite första advent....

Vi besökte förstås kyrkan idag och sjöng Bered en väg för Herran och alla de andra sångerna som återkommer varje år. Kören sjöng vackert och inget barn antastade mig denna gång. Min underbara vän L var där och jag fick prata en halvtimme med henne vilket var fint. När vi kom hem kokade jag gröt:














Juligt och gott med hårdbrödmackor med skinka!

Jag julpyntade också en hel del:
















Den fina skålarna med grön kant har älskade fina syster gett mig och det är även hon som har slutfört duken som ligger på bordet som vår lilla mamma börjat med men aldrig hann göra klart innan hon dog. Fina syster har broderat in denna historia vid fållen på duken så mina eventuella barn och barnbarn kommer också veta hur det hänger ihop. Adventsstaken köpte jag för många år sedan, långt innan jag flyttade hemifrån. De två ljusen med renar på är från Åhlens rea för två år sedan men jag glömde ta fram dem till denna jul så det fick bli i år istället. Tomtarna som sitter i ena skålen var en present från mamma och egentligen tycker jag de är skitfula men varje år så hittar jag en plats där jag behöver ha 'något juligt' och på något sätt blir det dessa skitfula tomtar... Nu har de nästan blivit kult så det blir svårt att göra sig av med dem. I fönstret står R:s hemgjorda elektriska adventsstake där man kan tända ljusen ett efter ett för att efterlikna en vanlig med ljus.

I sovrummet kommer jag ställa mitt elektriska luciatåg som jag ärvt från morsans massiva samling julsaker samt en stor tomte. I likhet med min mor älskar jag julen men till skillnad inte en massa tomtar och annat krimskramsigt pynt. Adventsstakar osv samt julgran gillar jag men jag vill inte gå och plocka tomtar och stjärngossar fram till midsommar. Men tomten får vara med liksom en liten halmbock. Efter detta är det max någon ljusstake till som åker upp utom julgranen.

Julgranen kommer stå i vardagsrummet men den tar jag inte upp förrän om några veckor. En julstjärna blir det också där men annars satsar jag på en annan prydnad som sällan infaller hos oss, ett välstädat hem.

1 kommentar: