16 april 2011

Premiärcykling till stan?

Detta ser ut att vara planerna för idag. Längtar, cykling är ett uttryck för min själ. Jag känner mig fri och vinden slår mot håret på ett sätt jag inte kan få på annat sätt. En del av mig vill börja bära cykelhjälm eftersom det är det säkrare och mer vuxna valet men då får man aldrig vinden i håret på samma sätt. Nåja, vi får se, om jag någon gång blir mamma har jag lovat mig själv att börja med hjälm så jag kan vara en förebild men tills dess får jag väl vara rebell och låta vinden möta mig fritt...

3 kommentarer:

  1. En ny norsk undersökning har kommit fram till att cykelhjälm inte har den skyddande effekt som man först ville tro. Att se över sitt beteende i trafiken skyddar mer.

    SvaraRadera
  2. Som jag har förstått det så skyddar cykelhjälm främst vid fall och i lätta kollisioner tex med en nästan stillastående bil medan den är lönlös i en kraftig kollision. En vän till mig, hennes mamma dog när hon blev påkörd av en bilist. Hon bar cykelhjälm. Cykelhjälm är inget magiskt, men för krascher en cyklist främst är iblandade i så fungerar den.

    Naturligtvis är beteende väldigt viktigt, hamnar man inte i en situation där man skadar sig så spelar det ingen roll om man har hjälm men det är detsamma med bilbälte och allt har man inte kontroll över. Jag står för att jag anser att cykelhjälm är bra men man får inte tro att den tar bort ens eget ansvar för körsätt.

    SvaraRadera
  3. Hej Elin! Jag tycker cykelhjälm är det självklara valet när man cyklar. Den ska ju sitta påknäppt för ens eget bästa och säkerheten framför allt. Så jag tycker inte du ska vänta.

    Kram! Jeanette

    SvaraRadera