1 november 2010

Plain Dress November

I november finns det ett evenemang som handlar om modest klädsel på facebook. Jag ska vara med även om jag redan observerar en grad av det som på engelska kallas plain dress vilket skulle kunna kallas enkel eller modest klädsel vilket är en religiös övertygelse om att undvika pråliga, dekorerade och utmärkande kläder. Till vilken grad du observerar detta varierar, vissa bär alltid mörka enfärgade täckande kläder (med eller utan huvudbonad för kvinnor) medan andra har mer färg och mer variation men undviker smycken och uppseendeväckande kläder. En del väljer medvetet kläder som helt kommer från en annan tid, se tex Quaker Jane, Quaker Anne på min lista medan andra väljer neutrala moderna klädesplagg.

Jag täcker från axlarna till knäna och oftast är mina armar täckta samt bär huvudbonad men jag bär både mönster och färgglada kläder. Jag bär sällan byxor annat än tights och då har jag klänning eller lång tunika. Jag vill men ännu så syr jag inte mina egna kläder annat än i undantagsfall dock vill jag ha en klädsel som i första hand passar mig men jag vill även att den ska kännas som den tillhör denna tid fast den inte kan passas in i någon modetrend. Jag är helt för moderna material och kläder från vanliga klädaffärer så länge de passar en själv, är täckande och inte uttryckligen följer den senaste trenden.

Hur tänker du med din klädsel? Är religion en del av avvägningen när du väljer utstyrsel eller är det smak/mode som spelar huvudrollen? Hur ska en troende förhålla sig till mode?

Min 'uppoffring' för Plain Dress November blir att inte köpa kläder och förstås att fortsätta min vanliga ganska modesta klädsel.

2 kommentarer:

  1. Vad som går före all religion och allt mode och all kultur som jag känner till i denna världen för mig är SMAK och definitivt min EGEN smak ! Och den smaken som är min egen måste komma inifrån mig själv och lysa inifrån och ut, så att säga ! Jag stör mig väldigt på om jag inte ABSOLUT Älskar den klädsel jag har valt för dagen. Det gäller allt från Rörelsefrihet och material (fysisk känsla) till färger, tryck, daperingar och accessoarer (frihetskänsla genom estetiska uttryck) ! Jag är väl lite eller mycket av en konstnärssjäl, som behöver uttrycka mig själv fritt tänkande för att må bra, antar jag !:)

    Hur en troende ska förhålla sig till mode? Personligen så klarar jag inte av att göra något som jag inte tror på, i längden. Så T ex när det gäller ojämställt mode och direkt fysiskt ojämställda kulturella sätt att klä sig, som det här med mycket obekvämare skor för kvinnor än för män. Jag tror på jämställdhet och det känns trist och grått och inte glamouröst för mig med ojämställdhet oavsett hur mycket folk påstår att det är någonting glamouröst i det! För egentligen, if you get down to the basis, är det bara mer obekvämt och mycket mer rörelsehindrande ju högre klackar du har på fötterna. Vad gäller plagg som ofta omtalas som ojämställda i väst, som huvudsjalar, så finns det många bekväma varianter av dem och jag har sett många fler män som bär sådana än män som bär höga klackskor också. Så egentligen, down to the basis igen, så känns huvudsjalar jämställda för mig så att jag kan vilja ha sådana, medan höga klackskor INTE gör det! (Det här är som sagt om du går down to the basis och inte lägger in Religiösa eller kulturella symbolvärden i vad du själv tror på och känner för saker som individ !) Vad gäller glamour så definierar jag det som en känsla av något festligt och en känsla av komfort och det är definitivt inte ont i fötterna! Därför kan jag inte känna eller tro på att obekväma skor är glamourösa och därför köper jag inte det modet.

    SvaraRadera
  2. Obekväma skor bär jag inte heller och jag håller med om att man har betydligt mer rörelsefrihet med huvudduk än med högklackat. Jag kan bära en låg klack om skon är välbalanserad och inte vinglig men inget som jag inte kan åtminstone gå i rask takt i utan problem. Jag gillar ett märke som heter Rieker som har en hel del feminima och bekväma skor i fina färger. Nu har jag röda med rem över foten som jag trivs utmärkt med. För vintern funderar jag på att köpa ett par från Skråmträsk. De är dyra men närmast outslitliga och klassiska i modellen.

    SvaraRadera