Vit hätta!

Älskar min vita hätta, den är så 'lagom'. Den är både modern och tidlös. Den är både sparsmakad och dekorativ. Den anknyter mig till en äldre tid av kristna huvudbonader men har ändå en modern och personlig touche.

Från sidan



Framifrån:

(fotot är redigerat eftersom jag såg så grå och drogad ut på det)

Bakifrån:



Den är så fin att ha i kyrkan och jag älskar banden. De har främst funktionen att dra åt den lite i nacken men kan förstås också användas för att knyta fast hättan ännu mer säkert på huvudet.

Jag har nu också köpt tyg till att göra några huvudbonader i töjbart tyg och till att göra en klassisk bönehätta 'prayer cap'. Jag tror inte jag kommer använda en sådan offentligt, men jag vill äga en för hemmabruk. Ett senare och mycket större projekt är att sy en långklänning i en enkel stil. Jag kommer inte göra en klassisk 'cape dress' som bärs av amish tex, utan min egen variant, troligen med empirskärning. Jag vill ha en mycket enkel klänning att kunna bära när behovet faller på, men när man jobbar heltid så blir det nog ett bestyr jag skjuter upp till semestern...


Kommentarer

  1. You made this?!It's very funky!

    SvaraRadera
  2. Yes, my own make and design. I must say I am extremely pleased with it. I love that it fits my mainly modern look and still it would look good on someone who is wearing a very plain dress.

    It is easy to crochet and I might publish the pattern (in Swedish first, I must say I find the English way of describing what to do when knitting and crocheting extremely alien and comfusing).

    SvaraRadera
  3. Your cap is lovely.

    http://durantextiles.com/

    Look at the newsletter starting with 2007, seen on the middle left of the page. You will see some lovely 18thC caps and clothing, that if made in plain colors, would compliment your heritage.

    Carolyn from http://meek-and-quiet.blogspot.com/

    SvaraRadera
  4. Also, http://www.candleonthehill.net/store/catalog.php?item=265 the dresses and apron on this page, be sure and scroll to the bottom of the page, would make lovely plain dresses in the semi-empire style that you said you might like on Anglican, Plain comments.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg