31 mars 2010

Ekonomi- mobiler

Jag tror alla sett erbjudanden på mobil som kostar en krona eller någon hundralapp och det låter ju billigt, men är det så? Det finns ett uttryck som säger att om något låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Med de billiga telefonerna följer ett abonnemang som inte alltid är så fördelaktigt. Det är inte alltid som abonnemangen är dåliga, det erkänner jag, men man måste komma ihåg att man binder sig till ett visst abonnemang och kan inte byta förrän bindningstiden är slut utan att betala en straffavgift för att öppna telefonen samt betala den summa du skulle ha betalat för den tid som är kvar på abonnemanget och när man börjar kolla så kostade faktiskt inte telefonen 1 krona i alla fall... Det kan dessutom hända att abonnemanget blir sämre efter ett tag eftersom företaget hittat på någon klausul i kontraktet som säger att de fick ändra priset.

Jag förordar kontantkort när det gäller mobiler eftersom då kan du inte ringa för mer än du har råd att betala in när du köper ditt kontantkort. Det är sant att det finns abonnemang som är billigare än kontantkort, och många som ringer mycket kan tjäna på abonnemang där man för en viss kostnad får ringa fritt eller åtminstone väldigt mycket. Normala och sparsamma ringare vinner dock ofta på kontantkort och oavsett vilken nivå du ringer på så har kontantkortet fördelen att du aldrig kan ringa för mycket. När kortet är slut så går det bara att ringa 112. Fördelen med att köpa en kontantkortsmobil även om den är operatörslåst så kostar det ofta bara en straffavgift om du vill bryta abonnemanget före tidens slut och en mindre summa om du vill få den upplåst efter bindningstiden. Det finns dessutom folk som kan låsa upp telefoner billigare än butikerna om man vet vem man frågar...

Själv har har Halebop och jag ringer så lite att jag blev meddelad att jag var tvungen att fylla på för att numret inte skulle bli avaktiverat, och då har jag enbart mobil, så kort kan definitivt vara billigt för en sparsam ringare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar