8 mars 2010

Att klä sig rätt

Jag försöker klä mig på ett sådant sätt att jag uppfattas som blygsam och påklädd. Jag vill samtidigt var en kvinna klär sig snyggt och personligt utan att vara en slav under modet. Det är ingen liten uppgift jag har tagit på mig, jag vet det, det är svårt att finna balansen om det ens är möjligt. Ibland oroas jag att mitt intresse för vackra kläder riskerar att göra att jag tappar fokus och börjar klä mig på ett sätt som jag vet inte är uppbyggligt.

Jag bär vanligen klänningar och ibland kjol. Byxor förekommer men är oftast parade med en tunika så att jag ändå har en klänningskänsla i min klädsel. Jag bär kortärmade tröjor och linnen på sommaren förutsatt att de inte är för urringade. Jag bär kjolar som slutar just ovanför knät men ser jag att de är längre. Sommartid så bär jag trekvartsleggings och leggings och strumpbyxor under vintern. Jag upplever inte att det är kallt, men en extremt kall dag tar jag täckbyxorna (kallare än -30) och annars bär jag långa strumpor (till knät) eller benvärmare. I kyrkan har jag kjolar som slutar under knät, minst trekvartsärmar eller en stor täckande sjal, absolut ingen urringning och en huvudbonad. Om jag badar på sommaren bär jag vanliga badkläder när jag ligger ned och solar och när jag är i vattnet, går jag runt på stranden eller till kiosken tar jag på mig en klänning. Jag vet att många skulle protestera att det inte alls är passande för en kristen kvinna som tror på att ha täckande klädsel att bära badkläder, men jag värderar solen mot huden och svalkande vatten mycket högt och ännu är jag inte alls beredd att ge upp det. Däremot söker jag en baddräkt för bad inomhus i simhall, där finns det i min mening ingen anledning för mig att visa min kropp. Detta blir dock i så fall en tajt baddräkt men med ärmar och ben eftersom jag simmar och tränar vattengympa och inte vill hindras i rörelserna.

Det finns många andra som gör andra val än jag, och de som inte tycker att klädsel är så viktigt, men för mig är det viktigt att min klädsel är genomtänkt och känns rätt för mig med utgångspunkt från de livsval jag har gjort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar