8 februari 2010

Bilder i dyrkan

Hur ska man se på bilder i kristen gudsdyrkan? Detta är en fråga som diskuterats sedan kristendomens barndom. Det har alltid funnits bildstormare men de har också alltid haft sina försvarare. De som är emot bilder stöder sig på förbuden att avbilda gud medan de som försvarar bilder av Jesus försvarar dem med att det inte är hans gudomliga natur som avbildas. Jag försöker i mesta mån göra mig av med mina bilder av Jesus eftersom vi inte vet hur han såg ut. Vi kan göra kvalificerade gissningar utifrån att Maria var jude och av att inget tyder på att Jesus hade ett avvikande utseende eller att han identiferades som något annat än en jude. Vi kan nog utgå från att hans utseende inte var speciellt uppseendeväckande och att han utseendemässigt passade in i sin folkgrupp och att han inte avvek drastiskt på annat sätt, tex i klädedräkten.

Exakt hur han såg ut kan vi dock inte veta, och för att inte hindra mig väljer att tänka mig Jesus på en rad sätt som jag vet att han inte såg ut på, men ändå finna honom i bilden. En svart kvinna, en kines, en datanörd och många fler bilder. Ibland även som jag själv. Hur hade jag varit som Jesus? Tanken är svindlande, jag med alla mina fel och brister, men också med mina starka sidor. Jag tror nog jag hade kunnat predika väl, men nog varit mer otålig och kanske dömt folk för lätt. Jag hade nog haft svårt att vara så tålmodig och förstående men jag hade försökt. Jesus klarade heller inte alltid att vara tålmodig, tex drev han ut månglarna ur templet.

Överlag anser jag dock att fysiska bilder är en risk för tron. En bild av Jesus, Maria eller något helgon kan vara en påminnelse om att be, att leva i tron eller en inspiration i största allmänhet. Rikta dock inte era böner till helgon och dyrka dem inte ens nära så mycket som gud. Jesus kan vi be till om än jag sällan gör det själv utan ber direkt till gud. Häng inte upp dig på en idé om Jesus fysiska utseende eftersom ingen vet exakt hur han såg ut, försök istället se honom i någon annan. Använd helgon endast som en förebild i tron, be inte till dem och fokusera inte för mycket på bilder av dem.

Mitt råd är dock att undvik bilder utanför din egen hjärna, där kan vi säkert göra bilder som inte kan användas fel i dyrkan.

1 kommentar:

  1. "Mitt råd är dock att undvik bilder utanför din egen hjärna, där kan vi säkert göra bilder som inte kan användas fel i dyrkan."

    I am inclined to agree. :)

    SvaraRadera