Oidentifierade: Black Female Child (Svart flicka)

För denna oidentifierade finns ingen rekonstruktion för hon hittades utan huvud i en källare i ett ödehus. Hon har till skillnad från många andra heller inte något smeknamn utan bara det oinspirerande Black Female Child samt ett antal nummer i register. Hon har benämnts "Hope" men då det fanns en oidentiferad som kallades Baby Hope så tycker jag att namnet inte är så bra och det har heller inte använts i någon större grad av de intresserade av oidentifierade. Eftersom jag tycker hon förtjänar ett ordentligt smeknamn som så många andra oidentifierade så kommer jag kalla henne Veronica. Veronica var kvinnan som enligt traditionen torkade Jesus ansikte och det betyder segerbringande. Jag tänker mig en koppling till hennes avsaknad av ansikte (Jesus ansikte sägs ha lämnat en bild på Veronikas torkduk) och en förhoppning om att hon ska en gång vinna segern mot dem som tog inte bara hennes liv utan även hennes ansikte och namn.

Veronica hittades av två män som gick ned i källaren i ett ödehus i St Louis, Missouri. Hon låg där på mage med bundna händer och saknade som sagt huvud. Hon hade blivit utsatt för sexuella övergrepp, stypt och sedan avlägsnade man hennes huvud. Man tror att mordet skedde på en annan plats och att hon dumpats där. Hon hittades i februari 1983 och man tror att hon varit död i fem dagar när hon hittades. Hennes ålder tros vara ca 8-11 år. Då hon saknade huvud så kan man inte ge ett så tydligt signalement men hon var svart och troligen omkring 145 cm lång. Hon hade på sig en gul tröja och naglarna var målade med två lagel nagellack i lila och rött. Hon hade inga födelsemärken eller ärr och var välnärd och hudtonen beskrivs som "medium complexion" dvs att hon varken var ovanligt ljus eller mörk för att vara afroamerikan. En isotopanalys visade att hon levt alla eller större delen av sitt liv i någon av följande stater: Florida, Georgia, Alabama, Mississippi, Louisiana, Arkansas, Texas, Tennessee, North Carolina eller South Carolina. 

Även om signalementet är svagt är det anmärkningsvärt att ingen saknar en så pass ung flicka som när hon dog verkar varit välnärd och frisk och man därmed kan antas ha vuxit upp med omsorg och översyn av vuxna. Jag tror det är detta som gör att detta fall berör mig så djupt. Jag blir också så beklämd att hon inte har ens ett smeknamn. "Svart flicka" säger inte så mycket och personifierar inte henne. Nu när jag har gett henne ett namn för mig själv så tänker jag att hon tills vidare åtminstone i mitt minne får vara en riktig flicka med ett riktigt namn. Om hon aldrig får ett namn så kommer hon vara Veronica för mig.

Källor:
Doe Network
Stltoday.com

Det finns bilder från brottsplatsen på denna flicka och de påstås vara väldigt hemska så jag har aldrig vågat titta på dem. Jag har sett en beskuren bild på hennes bundna händer och det räckte för att jag skulle låta bli trots att jag både är nyfiken av mig och inte speciellt känslig. Googla henne inte om ni är känsliga för säkerhets skull.

Kommentarer

Populära inlägg