25 juli 2014

Förberedelser

Snart stundar lite roligheter för oss, mer om detta senare så nu gör jag lite förberedelser inför detta. Idag ska jag hämta foton som min stenåldersman tvingat mig att lämna in tidigare. Ja, lämna in som i betydelsen framkalla film. Nej, vi pratar inte om att ta ett USB med lite bilder till fotoaffären för att få dem utskrivna utan film som FRAMKALLAS. Jag minns när jag fortfarande inte hade någon digitalkamera och jag knäppte kort på min lilla brorsdotter. Hon kom glatt springande efteråt och skulle se baksidan av min kamera. Först förstod jag inte vad hon höll på med, sedan insåg jag att hon trodde att alla kameror visade bilderna på en liten skärm bakom och att hon tillhörde en hel annan generation än mig... Hon är idag en stor tonåring och inte så liten längre ska jag tillägga men vad hon fick mig att känna mig som en dinosaurie där och då. Det dröjde dock ett par år till innan jag faktiskt skaffade en digitalkamera och för mig som inte är någon stor fotofantast så känns det som det mest rimliga. Det är skönt att kunna radera riktigt dåliga kort och att kunna se om det blev bra eller ej direkt så man kan ta ett till.

En annan fotorelaterad anekdot. Jag hade tagit kort på min mamma och faktiskt samma brorsdotter som i exemplet ovan och brorsdotters morfar som är fotonörd fick se dessa kort och blev helt exalterad över att de var så bra. "Hur tänkte du här för att få ljuset så bra i den när vinkeln av kortet? Hur tänkte du när du placerade dem så här?" frågade han och fler frågor. Jag rodnade lite och svarade: "Ingen aning, de satt där de satt och jag tryckte bara av några kort i lite olika vinklar." Jag tror han dog lite inombords för jag hade lyckats få till 4-5 väldigt bra kort utan att ha använt mer tankeverksamhet än man gör på utedasset.

Mer än att hämta frukten av min mans relik till kamera så ska jag också köpa byxor åt honom. Ja, jag känner redan anklagelserna om "curlingfru" komma och ja, låt dem komma bara, i detta fall curlar jag faktiskt honom lite och det erkänner jag. I och med att han jobbar hela dagarna och jag är föräldraledig så får det bli så istället. Det känns lite nervigt men jag ska ta med ett par byxor och använda som mätredskap och självklart har jag skrivit ned hans storlekar också. Vi får se hur det går, det känns lite nervigt.

Till mig själv ska jag göra ett livsviktigt ärende, jag ska köpa ett bättre torrschampoo än det jag har, det ger mig utslag i hårbotten. Nej, tillbaka till mitt gamla pålitliga så jag kan slippa kliande och små sår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar