Första natten i egen säng, hela natten.

För några månader sedan så vet ni som läser min blogg att vi köpte en madrass till Lilla Bus att sova på under första delen av natten och i ett senare skede hela natten. I natt kom ett senare skede och för första gången sov hon precis hela natten på madrassen. Hon vaknade två gånger och jag fick hjälpa henne somna om med bröstet men hon sov faktiskt hela natten där på madrassen. Sedan vi började med madrassen så har jag successivt flyttat den tidpunkt då jag söver om där på madrassen och vi är nu nere på klockan 4. Alltså är det så att jag är villig att gå ned till madrassen och söva om henne under större delen av natten och detta har också påverkat henne och jag tror medfört att hon blivit mindre benägen att vakna. När man hamnar uppe hos mamma kan man ju amma nästan hur mycket man vill och då är det inga problem att vakna ofta men när man blir sövd av mamma och sedan får sova vidare själv så blir det väl mindre attraktivt. Nu väntar jag på den första natten då hon inte vaknar alls och jag tror inte att den är långt borta. Hittills tror jag rekordet är från klockan 20.30- ca 5.00 men mer normalt är att hon vaknar 1-2 gånger per natt efter ca 5-6 timmar vilket är helt OK. Till sommaren kommer jag troligen att avvänja henne från amning på natten om hon fortsätter att amma fram till dess men fram till dess nöjer vi oss med bra nätter med amning.

Jag tror verkligen inte på att stressa på barns utveckling och jag är villig att vänta in ett mer vuxenvänligt sovmönster om det behövs. Tack och lov har ju Lilla Bus sällan varit extremt dålig på att sova och oftast sovit 4+ timmar åt gången så detta har inte varit så svårt även om hon i utvecklingsperioder ibland varit sämre på att sova men även detta är ju att räkna med. Jag förstår att det sannolikt kommer bli bakslag på denna ganska bra sömn som vi har nu men i takt med högre ålder så räknar jag ändå med att de ska bli mindre frekventa och mer mindre svåra att parera.


Ibland är mammor trötta. Tur att de kan producera mjölk ändå. Mums!

Kommentarer

Populära inlägg