27 juni 2012

Sommar och kräm

Min barndoms somrar har många smaker; piggelinglass, jordgubbar från jordgubbstanten i Lassbyn, ostekt falukorv på mackan eller skuren i skiva till fil och flingor och framför allt: hemgjord kräm. Det är främst två sorters kräm jag tänker på, rabarberkräm och fruktkräm. Min ena bror hatade rabarberkräm och kallade det snorkräm med fiolsträngar men jag tycker mycket om det och brukar göra någon omgång av det varje sommar om jag hittar någon gård där jag kan palla lite. I år har jag inte gjort det men däremot har jag just avslutat ett kok av fruktkräm. Fruktkräm i detta sammanhang är gjord på torkad frukt (finns färdiga påsar med blandad frukt, annars blandar man fritt av plommon, aprikoser, äpplen och päron) och smakar inte precis modernt utan har en förvisso trevlig bismak av 50-tal och folkhem. Det är också så enkelt att koka att en apa kan göra det och man förbereder krämen tex kvällen innan och kan då ha färdig lunch lagom när första barnet (mannen) säger 'Jag är hungrig!' och bara ställa fram fruktkräm, mjölk (så fet som möjligt) och lite bröd och pålägg.

Fruktkräm
2 påsar frukt
ca 2 liter vatten
socker efter smak
6 msk potatismjöl utrört i lite vatten

Använd frukten hel eller hacka/klipp den i mindre bitar. Jag föredrar mellanstora bitar men hade jag småbarn skulle jag finhacka frukten eftersom bitarna sväller en del när vattnet kokar. När du hällt frukten i en gryta så tillsätt vattnet och låt frukten koka tills den är mjuk på låg värme. Man måste inte övervaka den ständigt bara man håller ett halvt öga på grytan så den inte kokar över eller torrkokar. När frukten är mjuk så tillsätter man    socker eller annat sött som honung tills krämen inte smakar surt. Tycker man krämen smakar bra utan socker skippar man sockret helt och är man osäker på om det ska till mer socker så är min rekommendation att hellre koka en något för sur kräm än att söta för mycket, det går bra att söta mer innan man äter istället. När sockret är löst häller man i potatismjölet och rör om. Efter detta ökar man temperaturen något och väntar tills den första kokbubblan syns i krämen och då lyfter man av grytan från plattan. Därefter måste man hälla upp krämen i en annan behållare som inte är varm och man ska inte låta den svalna i grytan, då blir krämen stenhård och som klister. Därefter så låter man först krämen svalna till omkring rumstemperatur och ställer den sedan i kylen. Krämen håller några dagar i kylen.

Hur smakar det? Använder man fruktpåsarna som finns i handeln så smakar den väldigt likt den fruktsoppa som finns som pulver fast godare. Om man vill ha en fruktigare soppa så använder man mer av de andra sorterna än plommon eller skippar plommon helt och man kan även göra soppan som enbart plommon om man vill ha plommonsmak.

Varning! Krämen är laxerande så bli inte förvånad om du får lite mer aktiv mage än vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar