Enkelhet

Under dagens högmässa som handlade om något helt annat gled mina tankar till vad som ledde mig till Gud, kristendom och det liv jag försöker leva. Enkelhet. Inget annat.

När jag i mina yngre tonår drogs mot religionen var det främst mot islam och dess enkla troslära. Kristendomen med dess treenighet och trosstrider kändes långt borta från den enkelhet jag längtade efter. Men Islam hade något annat jag inte ville ha, invecklade regler för vardagslivet ihop-parat med den enkla tron. Jag har alltid även då jag inte var troende och ansåg att Jesus bara var en klok människa speciellt tagit hans varningar om att sätta upp för många regler på allvar. Jag såg Islams regler som något som inte passade med den enkla tron och det var en sak som hindrade mig från att söka den tron. Senare ledde Gud mig till kristendomen genom kväkarnas enkla tro, deras syn på människor och strävan att komma bortom krångliga ritualer och till kärnan av tron och av gud.

Idag sjöng vi psalm 358. Det var nog så jag inspirerades att tänka på det enkla. Det enkla i tron som säger att Gud lever i mig. "Han gick in i din kamp på jorden. Gud tog plats i din egen gestalt." Gud lever i mig, det är enkelt men vi människor komplicerar saker så vi tappar fokus på detta. Jobb, TV, status, pengar, makt, mode, prylar, ja allt som distraherar står i vägen för det enkla att Gud alltid är med oss. Jag kastas mellan dessa saker som står i vägen och mellan den enkla relation som finns där. Med barnet i magen har behovet av andlighet och bandet till Gud också blivit mer synligt. Jag ska ta ledigt tidigt innan barnet är beräknat, nästan en och en halv månad innan men fram till dess måste jag kämpa på. Egentligen vill jag bara lägga mig ned i sängen och sova fram tills barnet kommer men jag måste för vår och för barnets skull jobba tills det är dags att gå hem annars går inte ekonomin ihop. Jag blir trött bara jag tänker på det, och ja, det står mellan mig och Gud. Status och makt är ingen distraktion just nu, ej heller mode sedan jag under så många år har rensat och rensat i detta. Men prylar. En bäbis betyder en viss mängd prylar och även om jag försöker hålla nere detta blir det en hel del. Kläder köps mest begagnade, jag hoppas kunna få tag i ett skötbord till badkaret gratis eller billigt begagnat. Första vagnen är min sambos från när han var liten. En bärsele, en tvättmaskin, en ny säng till mig måste vi dock köpa och åtminstone de två sista måste köpas nya. Nu har vi dessutom ställts inför att tillfredsställa ett skapat behov: en ny TV. TV är en del av vårt liv utanför fastan och helt redo att ge upp den är vi inte. Men det tar emot att köpa en platt-TV när det innebär en halv hyra för något som vi faktiskt inte behöver. Sviker jag enkelheten? Jag vet inte. Jag vet inte hur vi gör heller. Jag stressas av jobbandet, pengarna som ska ut och pengarna som ska räcka för att kunna vara hemma länge. Jag vet att de pengar vi har räcker, men jag stressas ändå.

Gud hjälp mig att återfinna din enkelhet, gå med mig genom denna tid, gå vid mig i livet och ta min kamp. Hjälp mig hitta tystnaden i dig och enkelheten i livet. Hjälp mig ta bort det jag inte behöver och behålla det jag behöver. Låt mig känna lugnet inför framtiden och gå med min familj in i allt det nya. Hjälp mig och R att ta de viktiga beslut vi behöver och ordna vårt liv.

"Han gick in med sitt liv på jorden. Gud tog plats i din egen gestalt. Hans seger blir din. Han var frestad som du- och han älskade dig över allt"

Kommentarer

Populära inlägg