24 januari 2012

Tankar om pengar

Inför min förhoppningsvis minst årslånga ledighet har jag tänkt på pengar en del. Jag vill inte ta ut för många dagar betald föräldraledighet så det kommer kräva ekonomisk planering. Jag har en del pengar sparade som jag kan använda visserligen men det kommer kräva en åtstramning ekonomiskt och ett positivt ekonomiskt tänkande. Jag ber till Gud att hjälpa R att finna styrka och inspiration i sitt jobbsökande eller att ge mig insikten till varför vår situation är som den är. Vi klarar oss bra på vår lön och vi kommer klara oss bra när det beger sig framöver också, det har jag stor tilltro till men om alla gemensamma räkningar skulle kunna betalas av ett jobb så skulle vår ekonomiska situation till och med vara avslappnad och bekväm.

Min plan är att kunna klara mig på en del av sparpengar, barnbidrag och den lilla summa vi får från jobbet som kompensation när vi blir barnlediga så länge det går, idealt minst ett halvår. Det bör inte vara omöjligt med genomtänkta inköp, förhoppningsvis mer tid att förbereda och planera mat och en snålare kost överhuvudtaget med mer vegetariska inslag och mindre men kanske bättre kött. Om jag lyckas rensa nog mycket av frysmaten kanske vi kan köpa ett lamm till hösten och på så sätt få både billigt och bra kött och minska antalet besök till affären. En snäll bror eller tre kanske kan sponsra några påsar älgkött till sitt syskonbarns ära även om jag inte väntar mig välgörenhet. Genomtänkta grönsaksinköp och lite mer baljväxter bör kunna ge en bra men betydligt billigare mat. Lilla flygekorren kommer behöva kläder, blöjor (vill gärna ha tyg men det kräver inköp av tvättmaskin) men förhoppningsvis kan jag amma och då slipper jag lägga pengar på ersättning som är DYRT. Jag kommer kämpa för att amma, inte för pengarna men för att jag tror det är bra för både mamma och barn.

Det är svårt att veta vad allt kommer kosta men det bör gå att se till att det inte går över styr. Min dröm är att kunna resa en enklare resa när flygekorren börjar vara lite större om vi orkar och känner att vi klarar av det. Utöver en sådan sak så vill säkert båda släkter ha en del besök och även om man får bo gratis så kostar ju resan vare sig med bil, buss eller tåg en hel del.

Det är mycket att tänka på och jag har många månader kvar att tänka på men här är jag nu.

2 kommentarer:

  1. Ja, det kostar att få barn, har man tur kan man få ärva en del men man vill ju kanske få köpa lite nytt också. Fast sen kan man ju själv i viss mån styra en del dyrare inköp, tex barnvagn mm. Jag klarade mig ganska bra då vi fick H med låg inkomst och tre äldre syskon men då hade ju B sin inkomst annars hade det ju aldrig gått.Ja, maten går det ju att spara in en del på... men då har du ju förhoppningsvis mer tid att strosa på stan och vara lattemamma och att frestas och bli sugen på att köpa kuliga saker... Haha livet är roligt!/Syrran

    SvaraRadera
  2. Jag är faktiskt inte så sugen på att köpa så mycket nytt. En ergonomisk bärsele (ingen babybjörn, de är inte ergonomiska), lite kläder, någon leksak och ett skötbord bara. Säng och tvättmaskin har vi också tänkt köpa men det är med i den allmänna budgeten och inte i bäbisbudgeten.

    Jag håller mig nog till latte och kolla i realådan men det kan lätt spåra ur även där. Jag får väl ta bussen ut på ersboda och shoppa på myrorna i värsta fall...

    SvaraRadera