Guckamole

Många kallar denna röra för guacamole men i vårt hem heter den guckamole efter uttalet av en av de som tävlat i Vem Vet Mest. Vem kan motstå lite guckamole? Inte jag! Jag gör min såhär:

Till varje avokado tar jag en halv tomat och en halv liten lök. Ca en halv ekologisk citron går i för syra, tänk dock på att tomater kan vara olika sura så ibland behövs mer och ibland mindre. Kryddningen blir salt, chili och ibland vitlök. Jag håller min guckamole rätt mild men man väljer förstås om man gör den stark eller svag. Under inga omständigheter blandar man dock i creme fraiche, det är ett otyg som förstör en god röra. Jag brukar hacka hälften av avokadon och mosa hälften så den får lite extra tuggmotstånd inte bara från tomaterna och löken utan också från avokadon.

Två andra goda saker med avokado är guckamolesallad. Då hackar jag avokado, turkisk sivri-paprika och tomater i bitar, skär löken som halvmånar och gör en dressing av citron och olivolja. Salladen saltas och peppras. Den andra är en avokadosallad jag en gång lärde mig av en vegan och som jag inte vet var den kommer från eller om personen hittat på själv men god är den. Superenkel är den också, den har två ingredienser i salladen och en i dressingen. Så här gör man. Använd en halv burk kidneybönor eller motsvarande mängd hemkokta till varje avokado. Skölj bönorna så de inte är slemmiga. Hacka avokadon i lagoma bitar, häll på balsamvinäger som dressing och salta och peppra. Klart. Låter hur tråkigt som helst men är verkligen en supergod sallad.

Idag har jag njutit av guckamole, tacoköttfärs, nachos, ost och salsa, en förenklad helgtacomiddag och jag är mätt och belåten, hur är det med mina läsare?

Kommentarer

  1. Vi kallar det guckamucka :)Gott är det iallafall.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg