14 oktober 2011

Lot och Lots döttrar

 I detta inlägg fick jag en fråga om historien om Lot och hans döttrar. Jag antar att det som främst frågas om är den roll Lots döttrar spelar i historien om Sodom och Gomorra och senare när Lots döttrar super sin far full och har sex med honom. Hela historien är intressant och bibeln ger egentligen inga bra svar varför döttrarna gör som de gör eller exakt vad gud anser det som Lots döttrar gör. Bibeltexten är en beskrivning och det står inget om att bibeln välsignar eller förbannar deras handling trots att sex mellan nära släktingar är förbjudet. I berättelsen om Sodom så erbjuder Lot sina döttrar till männen. Handlar det om att Lot har en insikt i sina döttrars udda syn på sexualitet och vet att de skulle vara intresserade av männen eller erbjuder han dem till männen för att han vet att männen inte vill ha dem? Är Lots döttrar skadade av sin uppväxt i syndens näste men eftersom de var orörda när de lämnade Sodom skonades de av Gud? Jag kan inte ge något riktigt svar här och den senare delen av historien är i mina ögon mestadels förbryllande. 

Jag önskar att jag kunde ge ett bättre svar än så här, om jag har tid ska jag studera vad mer vana teologer har sett i historien men jag personligen har svårt att förstå historiens signifikans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar