Pengautmaning under september

Jag har beslutat mig för att göra ett experiment nästa månad. När räkningarna är betalda ska jag föra över alla pengar jag har över utom 5000 kr. Av dessa pengar ska jag ta ut 4000 och dessa 4000 ska vara min budget för resten av månaden. Tusenlappen på kontot ska jag ha som backup om jag måste betala med kort, annars är det cash som gäller. 4000 för allt är inte extremt, det är 1000 kr per vecka vilket jag helt klart bör klara av att leva på. Ja, det är inte bara jag som ska leva på det, R också i alla fall maten han äter kommer betalas från denna del. Jag räknar med att vi ska lägga 600-700 per vecka på mat och att resten ska räcka till andra saker vi vill ha, tex fika och kläder. Vi har inga behov av att köpa något speciellt i klädväg denna månad vad jag vet om men det kan naturligtvis dyka upp något. Om jag klarar av att hålla denna budget så kommer sparkontot växa ganska rejält. Jag vill också prova att bara använda cash för att göra spenderandet mer verkligt. Tre hundralappar är så mycket mer konkret än att dra kortet och 295 kr försvinner. Jag kommer inte att skriva ned allt jag handlar men jag tänker göra en summering varje vecka av hur mycket jag har kvar.

Kommentarer

Populära inlägg