Bibellek

Jag brukar utmana mig själv att hitta tre stycken i bibeln genom att låta fingrarna glida längs sidorna och sedan låta dem röra sig på sidan och från där de hamnar läsa tre verser och försöka förstå dem och dess relevans i mitt liv. Verserna kan bli tagna ur sitt sammanhang men i denna övning eller lek som jag också kallar det så ska de förstås tagna ur sitt sammanhang. Detta blir bloggversionen av detta och jag har inte förberett så det blir val just nu när jag skriver.

"Jag ska stiga upp ovan molnen,
jag ska bli som den Högste"
"Men ner till dödsriket störtas du
längst ned i avgrundens djup"
De som ser dig skärskådar dig,
De granskar dig noga:
"Är detta den man som skakade världen
och fick riken att vackla"
(Jesaja 14:14-16)

En profetsia om Jesus kanske? Det skulle kunna passa, men "Jaget" och "duet" komplicerar. Vem säger "jag" i början, är jag "jag" och ska stiga upp ovan molnen och bli som den högste eller är även det Jesus? Men vem är det som ska störtas i dödsriket? Satan? Den som motarbetar den som ska stiga upp? Ja, jag tror detta "du" inte är specifikt utan till de som kämpar emot det goda och mot de onda krafterna som kämpar emot den som vill stiga upp. En troende skärskådas sannerligen, "varför dricker du alkohol?" "varför svär du?" "varför vill du bära det där på huvudet" osv. Men kan jag få ett rike att vackla? Ja, det vet jag inte.

I hela landet fanns inte skönare kvinnor än Jobs döttrar. Deras far lät dem ärva tillsammans med bröderna. Job levde sedan 140 år till och fick se barn och barnbarn i fyra led. (Job 42:14-16)

Tja, vad kan man säga? Kvinnor fick inte automatiskt ärva och Job levde länge, väldigt länge.

Därför skall jag göra er föraktade och ynkliga inför hela folket, för ni har inte hållit er till mina vägar, och ni gör skillnad på person när ni tolkar lagen. Har vi inte alla en och samme fader? Är vi inte skapade av en och samme Gud? Varför handlar vi då trolöst mot varandra och kränker det förbund som våra fäder slöt? Juda handlar trolöst, och man begår skändligheter i Israel och Jerusalem. (Malaki 4:9-11)

Oj... Nu blev det både lätt och svårt. När skrevs detta egentligen? Det hade tyvärr kunnat varit skrivet i går. Begrunda de två sista meningarna...

Vi har bröder och systrar överallt, inte bara våra biologiska, våra syskon i tron utan också de som inte delar vår tro, alla har gud skapat för att vi ska dela upplevelsen att vara människa. När gud skapade dig så skapade han dig med samma omsorg som din granne och i hans ögon är ni skapade av och för samma värde. Tron hjälper oss, men han överger oss aldrig, inte ens när vi tror det. Visst kan vi känna oss helt oberoende men det är en illusion. Han gör dock ingen skillnad mellan oss, på gott och ont och vi ska heller inte göra det. Inte mellan de som är kristna och de som inte är det. Inte mellan de som tror på gud och de som inte gör det. Inte mellan fattiga och rika. Inte mellan män och kvinnor. Inte mellan de som är födda just där vi står och de som kommer långt eller kort härifrån. Gud gör ingen skillnad, men vi gör skillnad.

Kommentarer

Populära inlägg