25 februari 2010

Bibeln

Hur ser jag på bibeln? Jag tänkte försöka skriva lite om hur jag ser på bibeln och bibeltolkning.

Bibeln måste läsas i ljuset av evangelierna
Ibland har jag kritiserats för att jag eller mer allmänt "kristna" inte följer alla regler som jag/vi "ska" följa. Man kan få frågor varför man inte håller kosher eller andra regler från gamla testamentet. Svaret då är att Jesus säger att all föda är ren och vi därför inte måste hålla kosher som kristna. Vi måste också läsa bibeln med det  kärleksbudskap som Jesus gav oss, inte med ett hårt hjärta.

Bibeln kan och ska läsas på olika sätt
Bokstavstroende är idiotiskt, bibeln kan inte läsas bokstavligt. Ett enkelt exempel Johannes 1:29 "Nästa dag såg han Jesus komma, och han sade: Där är Guds lamm som tar bort världens synd". Ingen menar att Jesus var ett ulligt djur som säger bä, även så kallade bokstavstroende tolkar detta som en metafor. Men om detta är en metafor, hur kan vi då tolka andra saker bokstavligt? Sk bokstavstroende brukar inte ha så bra svar på detta, och det har inte jag heller, men jag säger inte åt folk att läsa bibeln som bokstavligt sann.

Min åsikt är att det enda sätt att komma så nära sanningen som möjligt är läsa bibeln på många sätt. Med ett historiskt perspektiv, med ett bildligt perspektiv, utifrån min samtid och utifrån mina erfarenheter. Jag anser inte att vi ska vara rädda över att ett bibelstycke läses på ett sätt av mig och på ett sätt av dig, däremot ska vi vara rädda för ett orekflekterat och okritiskt bibelläsande, och än räddare för ledare som säger att det bara är h*n som kan tolka bibeln. Jag anser det vara en kristen plikt att läsa bibeln och tolka bibeln, ensam och med andra, och naturligtvis, omsätta det man kommer fram till i praktiken.

Bibeln är relevant för mig och min samtid
Punkten behöver inte kommenteras så mycket, inte mer än att jag ser bibeln som något som är relevant även idag och inte något som bara är "gammalt".

Jag förstår inte allt
Jag kan inte förklara varenda vers, och även om jag anser att bibeln är relevant i mitt liv så har inte alla verser samma vikt för mig. I alla fall så har de inte samma vikt hela tiden i mitt liv, men det betyder inte att de inte är oerhört betydelsefulla för någon annan. Jag hör ibland någon som säger att vi ska låta ta bort allt tidsbundet och allt som är meningslöst bibeln så den passar vår tid. Stopp nu! Bara för att något verkar meningslöst för dig så kan denna lilla vers vara viktig för någon annan och det som idag verkar tidsbundet kan verka tidlöst i morgon.

Allt jag inte gillar i bibeln är inte tidsbundet
Jag tillhör svenska kyrkan, en liberal och "modern" kyrka. De har tyvärr en egenhet i att allt som de inte gillar i bibeln tolkar de som som tidsbundet och presenterar som något som vi inte måste följa. Jag säger inte att det inte finns tidsbundna passager i bibeln, men man får inte avfärda allt som tidsbundet. Jag håller med min kyrka i acceptans av homosexualitet och homosexuella rätt till äktenskap. Jag stöder kvinnliga präster. Jag är visserligen emot abort på ett moraliskt plan, men jag anser att det gör större skada att förbjuda det än att tillåta det. Jag är övertygad feminist och vänstermänniska. Jag är det utan att säga "tidsbundet" om halva bibeln, hur kommer det sig att min kyrka måste det? Jag är inte teolog och jag kan se att "tidsbundet" inte är det bästa svaret i de flesta fall, varför ser inte de detta?

3 kommentarer:

  1. Hej! För att svara pa din kommentar: Jag använde inte niqab pa heltid, utan provade bara ibland. Det var dock nagot jag tyckte mycket om och önskar att jag kunde bära, men det är tyvärr inte möjligt här i Tunisien där allt religiöst anses suspekt. Tror till och med att det är förbjudet enligt lag.
    /Tasnim

    SvaraRadera
  2. HejHej! Av ren nyfikenhet skulle jag vilja fråga dig varför man inte skulle kunna vara bokstavstroende? Självklart kan man inte läsa en metafor och tänka att den ska vara logisk om man läser den rakt av. Själv är jag bokstavstroende muslim, och även i Koranen finns metaforer men man ver ju om det är en metafor eller om det är ett bud.
    Det jag menar är att i och med att jag tror att Koranen är Guds ord så är det för mig inte möjligt att vara någonting annat än bkstavs troende eftersom jag inte kan ignorera Guds ord. Jag tror ju att Gud vet mest, att Han är Den Allvetande, och därför är jag övertygad om att Gud har rätt. Så om Gud säger att det inte är tillåtet att sätta någon vid Hans sida så gör jag inte det och om Gud säger att man ska fasta en månad varje år så tror jag det.

    hade varit intressant att läsa din syn på det hela. Föresten tror du att Bibeln är Guds ord? (För jag har träffat många kristna som inte gör det och om du inte tror att det är Guds ord så gör det ju ganska så stor skillnad i att vara bokstavstroende eller inte).

    Ha det bra,
    PEACE! <3

    SvaraRadera
  3. Hej anonym,

    Jag ser bibeln som guds ord förmedlat genom människor så jag anser inte att bibeln bokstavligen är dikterad av gud. Däremot så tror jag att gud var närvarande och delaktig när dessa människor skrev ned och förmedlade hans ord. Jag anser att människan som skrev/förmedlade texten påverkade texten genom att dennes personlighet och hans samtid precis som min tolkning av texten påverkas av mig och min samtid.

    Jag menar att man inte alls kan vara säker på vad som är metaforer och vad som är bud hela tiden om än det finns de som är glasklara. Så nej, jag anser att bokstavstro är omöjligt även om man förstås kan ligga nära bokstavlig tolkning.

    SvaraRadera