Modernitet

Jag funderar mycket på det samhälle vi lever i och kommer ofta på mig att kritisera det moderna och samtidens åsikter. Samtidigt, när det kommer till kritan, så skulle jag helt vilja ge upp detta samhälle? Svaret är nej, förstås, vill jag nästan lägga till. Inte vill jag leva i en tid utan modern medicin, tvättmaskiner, datorer och än mindre en värld utan mänskliga rättigheter och demokrati. Tvättmaskiner är en en sådan där modern apparat som i mitt tycke är genuint nyttig. Förr tillbringade kvinnor hela dagar åt tvätt, för hand, vintertid i en isvak men sönderfrusna händer och blöta långa kjolar. Absolut inget jag avundas dem när det finns så behändiga saker som en tvättmaskin. På en timma är ett rätt stort antal plagg rena och man behöver inte övervaka den utan är fri att göra annat.

Jag inser att jag aldrig skulle kunna eller vilja ge upp det moderna samhället utan jag vill ha det bästa från det och kunna avvisa det dåliga. Ingen lätt balansgång, det förstår jag, ta en nyttighet som datorer till exempel. Alla som någonsin har använt internet vet hur mycket skit som finns där, men samtidigt så mycket spännande och intressant för att inte säga nyttigt. Jag kan inte avvisa varken datorer eller internet trots att det är ett tveeggat svärd, utan tvekan.

Utmaningen i mitt liv som jag ser det är både att avgöra vad jag vill ha i vårt nuvarande samhälle och vad jag vill avstå från och sedan att verkligen göra de rätta valen. Jag drömmer om att odla en stor del av min egen mat och kanske även föda upp djur till slakt som man gjorde förr och vara mindre beroende av pengar. Jag vill finna mina nöjen i min familj och mina vänner och i att göra saker som känns meningsfulla och viktiga för mig och för andra. Jag vill inte föda min materialism om än den redan nu nog är mer begränsad än genomsnittet. Lycka kommer inte från saker eller från att ha det perfekta hemmet utan från en god andlig hälsa, vänskap och kärlek. Idag finns verkligen en stark vinkling mot det materiella som ett sätt att fylla behov, men det är falsk. Självklart behöver vi mat på bordet, tak över huvudet och kläder och ibland kan en sak ge begränsad lycka, men inte djup och verklig lycka. Våga stå emot det värsta av det moderna, ta till er det goda av det gamla och skapa ert liv som de människor ni är.

Kommentarer

Populära inlägg